vrijdag, 24 maart, 2023 - 10:00 tot 12:00
1050 Elsene
Promotiezaal (Lokaal D2.01)

Wat?

Op 23 en 24 maart 2023 brengt professor Serge da Motta Veiga een bezoek aan de VUB. Hij werd door faculteit Sociale Wetenschappen & Solvay Business School genomineerd om volgend academiejaar (2023-2024) de VUB-leerstoel op te nemen. Tijdens zijn bezoek zal hij zijn recente onderzoeksbevindingen over leeftijdsdiscriminatie op de werkplek voorstellen. Deelnemers worden uitgenodigd om hierover met hem in gesprek te gaan.

Leeftijdsdiscriminatie op de werkplek, wat houdt dat precies in? Weinigen die het beter kunnen uitleggen dan de expert zelve. Hieronder legt hij zijn onderzoek alvast uit aan de hand van zijn abstract:

In this work, we highlight the importance of understanding age discrimination at work from the targets’ (i.e., the person who is perceiving being discriminated) perspective. We underscore the crucial role of age in shaping the development of perceived age discrimination over time. Our findings also highlight that the belief in a just world plays a functional and adaptive role in constantly protecting employees from the perceptions of age discrimination at work. Finally, we unveil that while the majority of workers do not report the perception of age discrimination at work over time, resulting in better long-term work outcomes compared to those in both increasing and decreasing change patterns, they also go against the intuition that an improving (i.e., decreasing) pattern may be better in the long-term than a worsening (i.e., increasing) pattern, as we found no difference in work outcomes between the increasing and decreasing age discrimination patterns.”

Wie is Prof. da Motta Veiga?

Prof. Serge da Motta Veiga is hoogleraar Human Resource Management aan de EDHEC Business School (Rijsel, Frankrijk). Hij is als onderzoeker verbonden aan  het EDHEC Open Leadership Center for Diversity & Inclusion. Hij behaalde een doctoraat in Human Resource Management en Organizational Behavior aan de Universiteit van Missouri (Robert J. Trulaske, Sr. College of Business), en een master in Economie aan de Université Libre de Bruxelles in België.

Hij verricht onderzoek op het snijvlak van loopbaan- en talentmanagement, met een focus op werkzoekgedrag en loopbaankeuzes. Hij onderzoekt ook het belang van diversiteit en inclusie in deze processen. Zijn werk werd gepubliceerd in vooraanstaande wetenschappelijke tijdschriften zoals Journal of Applied Psychology, Organization Science, Personnel Psychology, Organizational Behavior and Human Decision Processes, Human Resource Management, Journal of Business Ethics, Journal of Vocational Behavior, en Journal of Organizational Behavior. Zijn onderzoek werd ook gepubliceerd in vulgariserende tijdschriften, zoals Time, Fast Company, Psychological Science en The Conversation.

Waar & Wanneer?

Het gesprek zal plaatsvinden op vrijdag 24 maart 2023, van 10u tot 12u in de Promotiezaal (Lokaal D2.01).

Voor wie?

Alle geïnteresseerden zijn welkom, met in het bijzonder: onderzoekers WOPS, BUSI, POLI, SCOM; medewerkers M&O; alumni werkzaam in HR, etc. Inschrijven is niet nodig.