Vrijdag dertig juni rook het op de VUB-campus in Etterbeek naar gloeiende houtskool,  gebraden vlees en gepeperde groentjes. De VUB hield voor de 22e keer de traditionele jaarlijkse BBQ voor haar personeel. De eerste was in 2000, slechts onderbroken door twee coronajaren. Maar liefst 2300 mensen hadden zich dit jaar ingeschreven om samen met collega’s vrolijk het glas te heffen een vorkje mee te prikken.

Het is zonder twijfel de grootste BBQ van de Belgische hoofdstad, want de Vrije Universiteit Brussel is de grootste Nederlandstalige werkgever van het Brusselse gewest. Ze heeft 3,735 personeelsleden; samen met de 3.493 voltijdse medewerkers van het Universitair Ziekenhuis Brussel, zijn het er zelfs over de zevenduizend.

De voorbereidingen van de BBQ zijn dan ook niet mis en beginnen al een half jaar van tevoren. Dat culmineert in anderhalve dag waarin alle benodigde spullen worden aangeleverd en klaargezet: een twintigtal tenten, 2500 borden plus bijbehorende bestekken, een dikke vijftig grote BBQ-toestellen en maar liefst vierhonderd kilo duurzaam houtskool.

De VUB werkte voor deze BBQ samen met de duurzame cateraar Choux de Bruxelles. Zij let op de grote van de porties, het gebruik van lokale en seizoensgebonden groenten (ook de lelijkere exemplaren een kans geven), het overschot van voedsel vermijden, net als zo weinig mogelijk wegwerpmateriaal gebruiken, kortere productieketen, … Maar liefst 448 pakketten van Choux de Bruxelles met hamburgers, satés, portobello’s, halloumi en vele  salades werden besteld, en met veel smaak gegeten.

De overschotten van de BBQ worden geschonken aan Poverello, een daklozenorganisatie die vooral bekend staat vanwege haar voedseldonaties aan bedelaars.