Professor huisartsengeneeskunde Dirk Devroey had zich voorgenomen een maand niet te drinken. Een heel gezond plan, maar misschien niet vanzelfsprekend voor een levensgenieter. Hoe is het bevallen?

Wat was het moeilijkste de afgelopen maand?

Dirk Devroey: “Vooral de momenten met vrienden waren doorbijten: bij het voetbal kijken bijvoorbeeld. Gelegenheden waarbij je altijd iets drinkt. Maar eigenlijk is het heel goed gelukt om geen alcohol te drinken. Het mooie was dat mensen ook spontaan gingen meedoen om me te steunen en een mocktail bestelden. Heel stimulerend.”

Welke plekken van uw lichaam zijn gerecupereerd na een maand?

“Ik heb daar niet zoveel van gevoeld, om eerlijk te zijn. Ik had al de gewoonte om vier dagen in de week niet te drinken. Wat me wel opvalt, is dat ik wat afgevallen ben. Vroeger gingen veel zondagnamiddagen verloren. Tijdens het diner schonken we de glazen flink vol. Daarna sukkelde ik vaak in slaap in de zetel. Nu heb ik nog wat aan de rest van de dag.”

Wat levert 29 dagen drooglegging op?

“Ik bent minder moe en kan langer opblijven. Ik ben ook meer geconcentreerd. Als je ’s middags twee glazen bij de lunch nuttigt, dan ben je in de namiddag minder alert. Mijn bloedwaarden zijn ook beter. Die heb ik niet gemeten, maar dat weet ik zeker als arts. Hetzelfde geldt voor de lever. Na een maand is het vetweefsel rondom de lever al een stuk verminderd. Het urinezuurgehalte in je bloed neemt ook af. Daarnaast heb je ook minder pijnlijke gewrichten. En we weten ook dat niet drinken een positieve invloed heeft op de rode bloedcellen. Genoeg redenen dus om je goed te voelen. Ik heb vooral geleerd dat ik me ook perfect kan ontspannen zonder drank.“

Dirk Devroey

“Ik ben er mij heel bewust van geworden dat ik ook zonder drinken gelukkig kan zijn."

Is dat een blijvend positief resultaat?

“Ik ben er mij heel bewust van geworden dat ik ook zonder drinken gelukkig kan zijn. Je hebt dat glaasje na het werk niet nodig. Als je drinkt om je goed te voelen, is dat een begin van een verslaving. We vergeten te gemakkelijk dat het een harddrug is, net zoals heroïne. Op elke gelegenheid is er ook drank: lunches, recepties, op sportclubs en verjaardagen. Bedenk het maar en er is alcohol te krijgen.”

Is minder drinken gemakkelijker door een maand geen alcohol te drinken?

“Door deze oefening ben ik me er bewust van geworden dat het doenbaar is. Nu grijp ik ook gemakkelijker naar alcoholvrij bier of wijn. De tijden zijn ook veranderd. Vroeger hoorde je: drink er ene mee, niemand ziet je. Nu wordt er positief gereageerd. Niemand heeft me overgehaald om eentje te drinken. In tegendeel, veel mensen respecteerden het. Tegenwoordig zijn er ook veel meer niet-alcoholische drankjes beschikbaar. Op recepties is alcoholvrij gemakkelijk beschikbaar. Ook resto’s bieden ook lekkere alternatieven. Het is bevrijdend dat te beseffen.”

Wat vonden onze studenten?

Ook studenten hebben deelgenomen aan Tournée minérale en hebben alcohol een maand aan de kant gezet. Wat waren hun bevindingen?

Opvallend in de feedback van die dat hebben deelgenomen: een betere nachtrust. Daarnaast gaven jullie ook aan meer energie te hebben en een evenwichtiger humeur. Alleen maar positief dus!

“Betere huid, beter humeur, betere concentratie, meer energie” - Naomi

Wat waren de redenen om deel te nemen?

Studenten gaven hoofdzakelijk aan dat ze deelnamen om gezonder te willen leven of om de uitdaging aan te gaan.

“Voor een lange tijd heb ik al overwogen om volledig te stoppen met drinken (tenzij het een echt speciale gelegenheid is zoals een bruiloft of verjaardag) en gewoon te stoppen met drinken.” – Fatima

Voor herhaling vatbaar?

“Zeker. Af en toe een periode geen alcohol, niet enkel februari.” – Jerôme

“Ja, ik heb heel januari geen alcohol gedronken. Ik wilde dit verderzetten in februari, maar merkte dat enkele keren de sociale druk groot was. Echter, ik ben zeer blij dat ik sinds de start van 2024 veel minder alcohol consumeer en het zeer beperkt blijft.” – Lars