Vreemde berichten (zie fotoreeks onderaan) her en der op instagram, twitter en facebook, deze morgen. Politici en opiniemakers zoals Kristof Calvo, Katia Segers, Johan Braeckman en Ann Brusseel lanceerden op het eerste gezicht vreemde uitspraken over mensenrechten. Ook jonge, beloftevolle stemmen in het publieke debat zoals Lieselotte Thys en Annebeau Hofkens zaaiden verwarring.
 
Even later kwam de kat op de koord (zie fotoreeks onderaan): al deze mensen hielpen deMens.nu bij het lanceren van een campagne die mensenrechten niet wil relativeren, afzwakken of schrappen, maar net verdedigen en promoten.
 
Wie op deze tweede golf berichten doorklikt, komt op een campagnepagina van deMens.nu terecht. Daar prijken filmpjes met acteur Dominique Van Malder (o.a. Radio Gaga). Van Malder trok de straat op met een verborgen camera in zijn kielzog en vroeg aan nietsvermoedende Vlamingen wat zij ervan vinden mocht een bepaald artikel uit de UVRM worden afgeschaft. Dat loopt vrij vlot, tot natuurlijk de gevolgen voor de eigen vrijheid zich manifesteren…
 
De “UVRM”: het meest succesvolle document van onze moderne tijd?
Tot en met 10 december promoot deMens.nu de filmpjes op sociale media. Ze hebben tot doel zoveel mogelijk mensen te doen nadenken over het belang en de waarde van mensenrechten. Steeds vaker wordt immers geopperd dat die “niet meer van deze tijd zijn”, “aan herziening toe zijn” of “vanuit een westers cultureel standpunt zijn geschreven”.
 
Dat relativisme is niet ongevaarlijk. Het ondermijnt het moreel gezag en de kracht die van dit document uitgaan. Een document dat tot een van de strafste exploten van de menselijke rede behoort, en dat al decennialang een efficiënt drukkingsmiddel is tegen elke vorm van machtsmisbruik. Een document dat ook de drijvende ethische kracht is geweest achter de succesvolle millenniumdoelstellingen van de Verenigde Naties.
 
Om die reden eindigt elk van de campagnefilmpjes met een oproep om een petitie te ondertekenen die de UVRM opnieuw bekrachtigt. deMens.nu verspreidt ook affiches met de officiële tekst in al haar huizenvandeMens. Deze affiches zijn gratis af te halen, de locaties vind je hier terug.
 
Voor deze campagne werkte deMens.nu samen met Keppens Design & Communications en met Taylormade.
 
deMens.nu vertegenwoordigt Nederlandstalige vrijzinnig humanistische verenigingen in Vlaanderen en Brussel en maakt deel uit van de interlevensbeschouwelijke dialoog op diverse echelons.
 
www.demens.nu