Op zaterdag 6 februari vindt de vierde editie van het congres “The Beautiful Impact of Mathematics in Society” plaats. Het jaarlijkse congres wordt dit keer online georganiseerd rond het thema “Wiskunde en Onderwijs”.
Recentelijk werd door de Vlaamse regering besloten om het Steunpunt Centrale toetsen op te richten. Een consortium van experts verbonden aan de vijf verschillende Vlaamse universiteiten, de AP Hogeschool en de Arteveldehogeschool, zal de komende vijf jaar deze toetsen ontwikkelen en uitrollen. De Vakgroep Wiskunde en Data Science van de VUB coördineert het werkdomein wiskunde en zal de toetsen voor het secundair onderwijs ontwikkelen. In dat licht wordt het congres dit jaar voornamelijk gericht tot leerkrachten en iedereen die betrokken is bij onderwijs. Er zal worden ingespeeld op actuele thema’s om duidelijk te maken hoe leuk wiskunde kan zijn. Zo krijgt een leerlinge wiskunde een podium en zal er aan de hand van twee inhoudelijke workshops materiaal aangereikt worden aan leerkrachten secundair onderwijs.
De eerste workshop "Waarom Alan Turing een held is" verwijst naar het eerbetoon van de Stichting Internationale Spinozaprijs aan de Britse wiskundige Alan Turing. In een lesbrief opgesteld door filosofe Kathleen Gabriels en wiskundige Ann Dooms, komen actuele, filosofische en ethische vraagstukken rondom de relatie tussen mens en computer aan bod. De lesbrief bevat ook informatie en opdrachten die geschikt zijn in het wiskunde-onderwijs in eerste en tweede graad. Tijdens de workshop zullen vooral deze aspecten voorgesteld worden, waarbij de relatie tussen de wiskunde en de andere domeinen steeds aanwezig blijft. Ook de ontwikkeling van quantumcomputers en bijhorende algoritmen wordt in deze context aangeraakt. Inhoudelijk sluit deze workshop aan bij de eindtermen STEM 'wisselwerking met de maatschappij'.
“Soms draagt wiskunde een nepsnor en gekke hoed”. Dit is een van de recente blogs van Hannelore Prinsen. Hannelore is leerlinge in het zesde jaar wiskunde-wetenschappen en schrijft over wiskunde, wetenschappen en allerlei andere interessante onderwerpen op haar blog. We geven haar het woord na de eerste workshop. In "Leren Wandelen" zal ze vertellen over haar verhouding met wiskunde.
De tweede workshop "Spectrale clustering van data" is gericht op inhouden die in de derde graad ruim aan bod komen en die belangrijke toepassingen hebben in de data science. De workshop is opgebouwd rond grafen - discrete structuren die in de nieuwe eindtermen aan bod komen - en lineaire algebra, meer bepaald eigenwaarden en eigenvectoren. Deze twee op het eerste zicht gescheiden werelden komen samen in de spectrale grafentheorie. De basiselementen van deze theorie zijn uiterst geschikt om in het secundair onderwijs aan bod te komen, en vinden hun toepassing in algoritmen om data te clusteren, dewelke op hun beurt toepassingen hebben in de artificiële intelligentie.
Wiskunde is behalve universeel toepasbaar, ook gewoon leuk! Naast de twee workshops komt daarom ook David Eelbode aan het woord, auteur van FUNdamental Mathematics. David zal uitleggen waaromwiskundigen zo door wiskunde geboeid zijn, wat hen drijft en waarom ze hun wiskundige boodschap als het ware verkondigen. David brengt zijn verhaal over zuivere wiskunde met de nodige humor om het congres af te sluiten.
Deelname is gratis maar registratie is noodzakelijk. Vindt alle informatie en het inschrijvingsformulier op VUB.be.