Op maandag 14 november vond in het Atomium  de inauguratie van het Brussels Olympic Research and Education Centre plaats. Als interdisciplinair centrum zal het Brussels Olympic Research and Education Centre, in samenwerking met het Belgisch Olympisch en Interfederaal Comité, zich richten op onderzoek en vorming met betrekking tot het Olympisme en de Olympische beweging en op de professionele ontwikkeling van atleten, coaches, staf en entourage. De voorzitter van het nieuwe Brussels Olympic Research and Education is VUB-prof Paul Wylleman.

De start van het 'Brussels Olympic Research and Education Centre' werd opgeluisterd met speeches van VUB-rector Jan Danckaert, de voorzitter van het BOIC Jean-Michel Saive, de Director in charge executive board International Olympic Committee Christophe De Kepper, en  professor Paul Wylleman.

VUB-rector Jan Danckaert: “Met het Brussels Olympic Research and Education Centre kan onze universiteit zich nog duidelijker positioneren in het nationale en internationale veld van de topsport. Als interface tussen VUB en BOIC richt dit interdisciplinair centrum zich op onderwijs, onderzoek en begeleiding in topsport in het algemeen en sport op Olympisch niveau in het bijzonder. Ik ben er zeker van dat ook andere expertisecentra en andere universiteiten geïnteresseerd zullen zijn in samenwerking met dit gloednieuwe centrum.”

Op 21 juli 2022 kende het Olympic Study and Research Centre van het Internationaal Olympisch Comité samen met het Belgisch Olympisch en Interfederaal Comité het statuut van Brussels Olympic Research and Education Centre toe aan de VUB. Hiermee treedt de VUB toe tot een select wereldwijd netwerk van door het IOC erkende academische Olympische studie- en onderzoekscentra.

VUB-rector Jan Danckaert: “Ik ben ook heel blij dat 'Brussel' deel uitmaakt van de naam van het nieuwe centrum. Het is niet alleen een link naar de VUB als Brussels Urban Engaged University, maar benadrukt ook de internationale rol die onze stad altijd heeft gespeeld, met de Europese instellingen, met het NAVO-hoofdkwartier, maar ook op het gebied van sport en sportwetenschappen. Net zoals de sferen van het Atomium verbonden zijn, willen wij verbonden zijn met partners uit de hele wereld.“

Na de officiële inauguratie was er de academische zitting ‘Excellence in education and sport: challenges, cross-over and collaborations’. Tijdens deze academische zitting gaven nationale en internationale experts en Olympische en Paralympische atleten hun visie op excellentie in de domeinen van onderwijs, topsport en duale carrière. Er waren bijdragen van onder andere gouden medaille-winnaar Loïck Luypaert (Hockey), Olav Spahl (BOIC) en Maurits Hendriks (voormalig technisch directeur NOC*NSF en voormalig chef de mission TeamNL).