Anne Teresa De Keersmaeker ontving in 1995 een eredoctoraat van de VUB voor de vernieuwende manier waarmee ze de relatie tussen muziek en dans tot een bijna amoureus level verheft. Haar werk nodigt uit tot herkenning, samensmelting, vervoering en verwondering. Het is het elan waarop de universiteit het liefst beweegt, in welke tak, discipline of wetenschap dan ook. Foto: © Michiel Hendryckx (gecropt) / Creative Commons Licentie

Gisteren ontving ze het Bronzen Zinneke uit de handen van minister van Financiën en Begroting Svan Gatz, een eerbetoon aan de informele ambassadeurs van het Brussels gewest. 

Al veertig jaar beïnvloedt de Belgische choreografe de ontwikkeling van de postmoderne dans; ze begon haar danscarrière in Brussel, waar ze studeerde bij Maurice Béjart. In 1980 debuteerde ze met eigen werk 'Asch' in het Brussels gemeenschapscentrum De Markten. Kort daarna had ze haar doorbraak in New York in 1982, met het iconische 'Rosas Danst Rosas' in 1983 volgde haar internationale doorbraak. Desondanks haar succes kiest De Keersmaeker voor Brussel als uitvalsbasis voor haar dansgezelschap Rosas, waar ze in 1995 een eigen dansschool aan koppelt, P.A.R.T.S. (Performing Arts Research and Training Studios). 

Lees het volledige artikel op bruzz.be