Elk jaar opnieuw gaat de VUB op zoek naar duizenden nieuwe studenten. Hen overtuigen vergt flink wat marketing- en communicatie-inspanningen. Heleen maakt dan ook deel uit van een 24-koppig communicatieteam dat geregeld evenementen organiseert, campagnes opzet, websites bouwt, en aantrekkelijke brochures publiceert om de VUB in de verf zetten.
Ruimte voor groei
“De grootste uitdaging is om onze soms traditionele wereld correct te vertalen naar de snelle, dynamische jongerencultuur”, zegt Heleen. “Hoe kunnen we zaken die intern heel belangrijk zijn goed naar buiten brengen? En hoe kunnen we trends bij jongeren capteren en vertalen naar de universiteit? Dat vergt heel wat creativiteit.”
Voor Heleen is de universiteit een universum op zich, met eigen regels waar je creatief mee moet leren omspringen. “Maar naast die historisch gegroeide regels is er heel veel vrijheid. Je moet weten waar de ruimte zit, en op zoek gaan naar wat wél mogelijk is. Bovendien is het vaak beter om vergiffenis te vragen dan toestemming. Wie aanvoelt waar er ruimte zit, kan zich hier perfect ontplooien. Ikzelf ben bijvoorbeeld erg geïnteresseerd in presenteren voor grote groepen. Binnen mijn takenpakket kan ik dat soort verantwoordelijkheden perfect inpassen, en dus blijven groeien.”
Work hard, play hard
Die dynamiek is volgens Heleen direct gelinkt aan de locatie van VUB. “Kiezen voor de VUB is kiezen voor Brussel: een grote, internationale stad, waarin mensen met heel veel verschillende achtergronden samenkomen. Net als in mijn job is dat spanningsveld tussen verschillende werelden tegelijkertijd een uitdaging en een onuitputtelijke bron van creativiteit.”
Omgaan met spanning, dat vraagt uiteraard om ontlading. “De aanloop naar een evenement of een nakende publicatiedatum kan behoorlijk stressy zijn. We zijn wat een bende, maar laten geen gelegenheid onbenut om een feestje te bouwen, op de universiteit en daarbuiten.”
Wil je net als Heleen bij de VUB werken? Bekijk dan zeker onze jobsite.