Kort na haar oprichting zoekt de VUB een docent voor het vak ‘Elektriciteit en haar toepassingen op de nijverheid’. Die vindt ze in de persoon van Gaston Maggetto, een jonge veelbelovende prof van de ULB. In 1974 richt hij zijn onderzoek bij de eenheid Elektrotechniek van de Faculteit Toegepaste Wetenschappen op de elektrische en hybride voertuigen. Zijn vak gaat zelfs tot het verplichte programma van de richting Werktuigkunde – Elektrotechniek horen.

De benzinemotor is dan nog oppermachtig en bijna niemand gelooft in een elektrische auto op batterijen. Maar Maggetto is naast een gedreven prof ook een vernieuwer en een actieve pleitbezorger van milieuvriendelijker vervoersmiddelen en in het bijzonder van de elektrische en hybride auto. De oliecrisis van 1979 en de stijgende energieprijzen geven zijn onderzoek wat wind in de zeilen. In 1984 rijdt hij met een blauw jeepachtig prototype van Brussel naar Parijs (in 20 uur tijd; batterijwisselingen inbegrepen). Hij spant zich bijzonder in om beleidsmakers te winnen voor zijn onderzoek en ze van het nut te overtuigen. In 1990 wordt met steun van de Europese Commissie CITELEC, de Europese vereniging voor de promotie van elektrische en hybride voertuigen in de steden, opgericht.

De auto’s van de jaren 1990 zien er al uit als gewone wagens en zijn nagenoeg geruisloos. De bestuurders moeten goed oppassen, want voetgangers horen de wagens niet aankomen. In 1997 gaat een heuse ‘Ronde van Vlaanderen voor Elektrische voertuigen’ van start. Vlaamse steden en gemeenten krijgen de kans om de elektrische wagens een tijdje uit te proberen. In het kader van deze Ronde pakken Maggetto en zijn team uit met een primeur: een elektrische bestelwagen met ZEBRA-batterij legt de afstand Brussel-Oostende af zonder onderweg te moeten herladen. Dergelijke rondes worden ook elders in Europa georganiseerd, samen met de Electric Vehicle Symposia. In oktober 2017 heeft daarvan de 30ste uitgave plaats. Mede dankzij deze inspanningen is het ecologisch bewustzijn in de steden enorm toegenomen. Verschillende steden hebben afgelopen decennia heel bewust voor elektrische vervoersmiddelen gekozen.  En overal ter wereld komen elektrische voertuigen op de markt onder andere dankzij het onderzoek aan de VUB. Want ondertussen bouwden de opvolger van Gaston Maggetto, Joeri Van Mierlo,  samen met Cathy Macharis, de onderzoeksgroep MOBI (Mobile Logistics and Automotive Technology Research Centre) uit tot een wereldvermaard onderzoekscentrum waar een 70-tal medewerkers steeds performantere batterijen ontwikkelen en waar milieu- en economische analyses worden gedaan om een duurzame mobiliteit te bevorderen.