De EUTOPIA-alliantie, een innovatief samenwerkingsverband van toonaangevende Europese universiteiten waar de Vrije Universiteit Brussel (VUB) een van de stichtende leden is, verwelkomt Arizona State University (ASU) en Universidad de los Andes (UNIANDES) als nieuwe wereldwijde partners. Deze uitbreiding onderstreept de missie van EUTOPIA om een vernieuwend model van samenwerking te ontwikkelen op het gebied van onderwijs, onderzoek, innovatie en dienstverlening aan de maatschappij. De toevoeging van deze twee universiteiten belichaamt de ambitie van de alliantie om haar invloed en samenwerkingsmogelijkheden wereldwijd te vergroten.

The Arizona State University draagt onderwijsinnovatie hoog in het vaandel en heeft een aanzienlijke impact op de gemeenschap door onderzoek en ontwikkeling. ASU kreeg heel wat erkenning als de meest innovatieve onderwijsinstelling in de VS en loopt zelfs vooruit op instituten zoals MIT en Stanford. De universiteit heeft zich altijd geëngageerd om een inclusieve en toegankelijke leeromgeving te creëren. Ze leverde ook significante bijdragen op gebied van duurzaamheid, technologie en gezondheid, en streeft ernaar om oplossingen voor complexe wereldproblemen te vinden.

UNIANDES, gelegen in Colombia, staat bekend om zijn academische excellentie en innovatie in het hoger onderwijs. Als eerste niet-religieuze en onafhankelijke universiteit van Colombia, heeft UNIANDES een sterke focus op pluralisme, tolerantie en respect voor ideeën. De universiteit zet zich in voor kritisch en ethisch onderwijs, met nadruk op sociale en civiele verantwoordelijkheid.

De samenwerking van ASU en UNIANDES met EUTOPIA betekent een belangrijke doorbraak in de richting van een meer geïntegreerde en mondiale academische gemeenschap. Ze vervoegen als nieuwe globale partners de Kyungpook National University van Zuid-Korea, de Monash University van Australië, de Université Internationale de Rabat in Marokko en de Stellenbosch University van Zuid-Afrika. Door deze partnerships komt EUTOPIA een stap dichter bij haar doelen van interdisciplinaire samenwerking en internationale uitwisseling. Het biedt nieuwe mogelijkheden voor studenten, academici en onderzoekers om samen te werken aan projecten die gericht zijn op het aanpakken van mondiale uitdagingen.