De Vrije Universiteit Brussel opende op vrijdag 29 september haar academische jaar in het teken van het Europese universiteitsnetwerk EUTOPIA. Ze deed dat heel toepasselijk in het Europees Parlement in Brussel en in aanwezigheid van de negen Europese universiteiten waarmee ze EUTOPIA vormt. De tien EUTOPIA-rectoren waren de eregasten op het podium. In een korte video worden alle hoogtepunten van de ceremonie getoond.

EUTOPIA, de rode draad tijdens de academische opening van de VUB

De samenwerking binnen EUTOPIA heeft als meerwaarde dat een internationale ervaring nu voor veel meer leden van de universitaire gemeenschappen van de deelnemende universiteiten binnen handbereik ligt. Door studenten, docenten en onderzoekers samen kennis te laten opbouwen in zogenaamde connected communties rond concrete projecten, worden ze geconfronteerd met de lokale kleur van elkaars standpunten en gestimuleerd om respectvol samen te werken.

Deelnemende universiteiten: Vrije Universiteit Brussel (Brussel), Babes Bolyai University (Roemenië), ​ Ca'Foscari Venice (Italië), ​ CY Cergy Paris Université (Frankrijk), ​ Technische Universität Dresden (Duitsland), University of Gothenburg (Zweden),  University of Ljubljana (Slovenië),  NOVA Lisboa (Portugal),  Universitat Pompeu Fabra Barcelona (Spanje) en University of Warwick (Verenigd Koninkrijk)