9 mei 2023 - De tien universiteiten van de EUTOPIA-alliantie verenigen zich om Europadag te vieren. Ze bevestigen opnieuw hun engagement om samen de toekomst van het hoger onderwijs en onderzoek in Europa vorm te geven.

De Babeș-Bolyai University (Roemenië), de Vrije Universiteit Brussel (België), de Ca'Foscari University of Venice (Italië), de CY Cergy Paris Université (Frankrijk), de Technische Universität Dresden (Duitsland), de Universiteit van Göteborg (Zweden), de Universiteit van Ljubljana (Slovenië), de NOVA University Lisbon (Portugal), de Pompeu Fabra University-Barcelona (Spanje) en de University of Warwick (Verenigd Koninkrijk) zijn er trots op samen met de rest van Europa de Dag van Europa te vieren. Deze dag herdenkt de verklaring van Schuman, waarin een nieuwe opzet van een politieke samenwerking in Europa werd voorgesteld, dat uiteindelijk leidde tot wat nu de Europese Unie is.

EUTOPIA is ervan overtuigd dat universiteiten de plaats zijn waar ideeën worden geboren en getransformeerd, en dat ze de weg bereiden voor toekomstige generaties denkers en vernieuwers die de toekomst van Europa mede vorm zullen geven. Via onze universiteiten verbinden wij gemeenschappen op lokaal, Europees en mondiaal niveau en stellen wij toekomstige generaties in staat de kennis te verwerven die nodig is om een meer open, inclusieve en duurzame samenleving vorm te geven. Samen zetten wij ons in voor de waarden van democratie, respect voor mensenrechten en de rechtsstaat. Wij zetten ons ook in voor groene en digitale transities: door ons onderwijs, onderzoek en nauwe samenwerking met de samenleving genereren wij technologieën en praktijken die bijdragen aan een duurzame toekomst voor de planeet. Wetenschappelijke diplomatie is voor ons een van de sleutels tot het bevorderen van internationaal begrip over grenzen, culturen en talen heen. Wij bieden dus een platform voor dialoog en uitwisseling.

Op deze bijzondere 9 mei 2023, met een voortdurende oorlog aan onze grenzen, bevestigen de tien universiteiten van EUTOPIA hun trouw aan de Europese eenheid als essentiële voorwaarde voor een open, inclusieve en duurzame samenleving.