Van 17 tot 21 november verwelkomde de VUB 80 studenten uit de EUTOPIA-alliantie voor de Autumn School, getiteld “Multilingualism in Contemporary Societies”. Het programma bood een inspirerende mix van lezingen, interactieve workshops, culturele uitstapjes, en reflecties over hoe meertaligheid onze identiteit, ons leren en onze gemeenschappen vandaag beïnvloedt.
Een week van uitwisseling
De Autumn School werd op maandag geopend met een welkom door Rector Jan Danckaert, gevolgd door een keynote van Dr. Kim Walmach (Stellenbosch University) over storytelling als een instrument voor cohesie in een meertalige samenleving. De studenten namen deel aan ijsbrekers, leerden over elkaars talen en vormden internationale werkgroepen voor de rest van de week.
Het ontdekken van talen, identiteiten en communicatie
Tijdens de Autumn School gingen de deelnemers dieper in op een breed scala aan onderwerpen gelinkt aan taalkundige diversiteit. De keynote lezingen gingen onder andere over:
- Dr. Caitlin Vandertop – de koloniale erfenis in de stedelijke
- Dr. Töhötöm Árpád Szabó – etnische groepen en natievorming
- Dr. Marcella Menegale – globale uitdagingen in taalonderwijs
- Dr. Claire Huguet – code-switching en creativiteit
- Dr. Agnes Pisanski Peterlin – vertaling, Engels als lingua franca, zelfvertaling
Interactieve workshops lieten de studenten toe om language portraits, dynamieken in de gebarentaal en vertaalpraktijken te onderzoeken, en hoe meertaligheid ervaart wordt in het dagelijkse academische en sociale leven.
Brussel als een laboratorium voor meertalig leven
Op donderdag trok de groep het centrum van Brussel in, een van Europa’s meest meertalige hoofdsteden, om te ontdekken hoe deze diversiteit zich in de praktijk manifesteert. In de Koninklijke Bibliotheek werden de studenten verwelkomd door de meertalige auteur Ester De Soomer, gevolgd door een panel met vertegenwoordigers van Bozar, Klarafestival en De Taalsector rond de rol van meertaligheid in de culturele sector. De namiddag werd gevuld door een meertalige stadswandeling, een bezoek aan het Huis van de Europese geschiedenis en het Parlementarium. Op deze manier kregen de studenten inzicht in hoe instituties de taalkundige complexiteit van Europa navigeren en representeren.
Studentenprojecten en toekomstig onderzoek
De laatste dag werd geleid door Prof. Jo Angouri. Ze nodigde de studenten uit om te reflecteren over opkomende vragen in meertalig onderzoek en beleid. De studentengroepen presenteerden hun eigen projecten, waarbij ze ideeën deelden over hoe universiteiten, steden en culturele organisaties taalkundige inclusie en interculturele communicatie kunnen ondersteunen.
VUB Vice-Rector voor Internationalisering, Prof. Karin Vanderkerken, sloot het programma door het belang van studentenmobiliteit en van transnationale samenwerking binnen het EUTOPIA-netwerk te benadrukken.
“Deze week heb ik me gerealiseerd dat meertaligheid niet alleen om talen gaat, maar ook om het begrijpen van mensen. Het biedt zowel kansen als uitdagingen, en het is onze taak om dit te omarmen – om taalkundige diversiteit te gebruiken als een manier om de wereld te verbinden, in plaats van ons er verloren in te voelen. Ik wil de EUTOPIA-school, de docenten, partners, medewerkers en alle betrokkenen bedanken voor het mogelijk maken van dit programma. Het blijft een van de meest memorabele ervaringen van mijn leven." Getuigde een van de deelnemende studenten.
De Autumn School bevorderde nieuwe vriendschappen, versterkte de campusoverschreidende samenwerking en nodigde de studenten uit om meertaligheid te zien als een hulpmiddel, en als een uitdaging. Terwijl de deelnemers huiswaarts keren, nemen ze nieuwe inzichten en ervaringen mee, die hen ondersteunen in het bouwen van inclusieve, meertalige Europese gemeenschappen.