VUB is partner in het nieuwe HEALTH-project van het Europese universiteitsnetwerk EUTOPIA. HEALTH heeft als doel de academische werking op het gebied van gezondheid te verbeteren in de landen die een achterstand hebben in onderzoek en innovatie, de zogenaamde Widening-landen. Het wil onder andere de verschillen in gezondheid gerelateerd onderzoek binnen Europa aanpakken. Health startte in januari van dit jaar en heeft een looptijd van vijf jaar. De EU zorgt voor een financiering van vijf miljoen.

HEALTH wordt gecoördineerd door de Roemeense universiteit Babeș-Bolyai in de stad Cluj-Napoca. Daniel David, rector van Babeș-Bolyai, legt uit dat het feitelijk een netwerk is van onderwijsinstellingen en programma’s op het gebied van gezondheid. Het doel van EUTOPIA_HEALTH is het beheer van onderzoek en innovatie in die gezondheidssector te verbeteren. Het project sluit aan bij Europese regels voor het beoordelen van onderzoek. Dit initiatief wil ook veranderingen binnen EUTOPIA bevorderen, waarbij elke partner profiteert van elkaars sterke punten. Hiervoor wordt een netwerk opgezet, "Connected Health Research Communities". Binnen dit netwerk krijgen deelnemers trainingen, mogelijkheden om onderzoek te doen op andere locaties, en startkapitaal om samenwerkingen te stimuleren, vooral voor beginnende onderzoekers.

Dit nieuwe project van EUTOPIA wil ook verbindingen leggen tussen de onderzoeksgemeenschap binnen het domein gezondheid, de maatschappij, bedrijven en beleidsmakers. Het onderzoek moet daadwerkelijk worden omgezet in praktische toepassingen waarvan de burger kan profiteren.

Tiziana Lippiello, rector van de Ca' Foscari Universiteit van Venetië en voorzitter van de EUTOPIA-raad, is er trots op dat EUTOPIA de financiering van de EU heeft binnen gehaald. EUTOPIA krijgt van de EU voor HEALTH een budget van vijf miljoen euro. “Dit initiatief is belangrijk voor de toekomst van de alliantie en zal een innovatief kader bieden voor gezondheidsonderzoek.”

hand dokter

VUB helpt gelden binnen te halen

De Vrije Universiteit Brussel heeft een cruciale ondersteunende rol gespeeld in het schrijven van de Eutopia Health proposal om de Europese gelden binnen te halen. Dankzij de expertise van het Tech Transfer ERIS-team werd het voorstel geoptimaliseerd en met succes ingediend.

Onder leiding van het Tech Transfer ERIS-team zal de Vrije Universiteit Brussel (VUB) deze rol blijven vervullen binnen het project. VUB neemt de co-lead in Work Package 3 (WP3) van het HEALTH-project op zich. WP 3 is het onderdeel van EUTOPIA dat ondersteunt bij de de totstandkoming van nieuwe samenswerkingsprojecten. Bij de werkzaamheden van de VUB staat een intensieve training in EU Proposal Writing centraal, gericht op het begeleiden en trainen van onderzoekers uit de verschillende ‘widening’ landen. Het doel is om hen te ondersteunen bij het aanscherpen van hun vaardigheden in EU Proposal Writing en hen te assisteren bij de indiening van voorstellen om zo daadwerkelijk onderzoeksfondsen binnen te halen. Daarvoor worden ook trainers opgeleid in de deelnemende landen.

Karin Vanderkerken, Vicerector Internationalisering, onderstreept de toewijding van de VUB aan het bevorderen van excellentie in onderzoek op internationaal niveau. "Door een leidende rol in WP3 te nemen, streven we ernaar om niet alleen individuele onderzoekers te ondersteunen, maar ook bij te dragen aan de opbouw van duurzame capaciteiten en expertise op het gebied van EU Proposal Writing bij de Widening landen van Eutopia,"

EUTOPIA

EUTOPIA is een ambitieuze alliantie van 10 gelijkgestemde universiteiten die bereid zijn zichzelf opnieuw uit te vinden: de Babeș-Bolyai Universiteit in Cluj-Napoca (Roemenië), de Vrije Universiteit Brussel (België), CY Cergy Paris Université (Frankrijk), de Ca’Foscari Universiteit in Venetië (Italië), de Technische Universität Dresden (Duitsland), de Göteborg Universiteit (Zweden), de Universiteit van Ljubljana (Slovenië), de NOVA universiteit in Lissabon (Portugal), de Universiteit Pompeu-Fabra in Barcelona (Spanje) en de University of Warwick (Verenigd Koninkrijk). Deze tien pioniers slaan de handen in elkaar om dé universiteit van de toekomst vorm te geven.