Voor haar vertrek besloot Gwenhael Belgische scholen te betrekken bij haar avontuur door leerlingen van het basisonderwijs en het secundair onderwijs de mogelijkheid te bieden om een klasexperiment uit te werken rond de vraag "België en de Zuidpool: wat is er anders?”.

Wedstrijd 90° ZUID - Uw experiment op Antarctica?
“Concreet moesten de leerlingen een klasexperiment in België ontwerpen en uitvoeren en daarover een kort verslag schrijven, zodat ik hetzelfde experiment kon uitproberen op de Zuidpool en de verschillen kon observeren,” vertelt Gwenhael. “Het doel van deze uitdaging, vervolgt ze, is om de leerlingen te laten kennismaken met de experimentele aanpak en te helpen bij verdere reflectie over de keuze van het experiment en de juiste werkwijze.”
 
De wedstrijd, ondersteund door het departement Inforsciences van de ULB en Wtnschp (VUB), kende een groot succes. Tweehonderd leerlingen van het basisonderwijs en het secundair onderwijs uit heel België en uit alle studierichtingen hebben de oproep beantwoord”, aldus Jerome De Schauwers, coördinator van Inforsciences ULB. Vijftien projecten werden voorgesteld aan een jury, onder voorzitterschap van Francis Halzen (Wisconsin IceCube Particle Astrophysics Center, University of Wisconsin), die verantwoordelijk was voor het kiezen van de twee meest interessante experimenten die in december koers zullen zetten naar Antarctica.”
 
Uiteindelijk mochten drie projecten mee op avontuur met Gwenhael. Twee projecten kregen namelijk dezelfde score. Ze werden even goed bevonden op vlak van ontwerp en uitvoering.
 
Voor de groep 3e tot 6e jaar secundair onderwijs is de winnaar het Lucernacollege in Antwerpen. De leerlingen uit de richting economie-wetenschappen bedachten een experiment rond het magnetische veld van de aarde. 
 
Een nationale radio-uitzending waard
De nationale zender Radio 1 wijdde er zelfs een uitzending aan, waarin de leerlingen zelf mochten uitleggen waaruit het experiment precies bestaat. Het komt erop neer dat op Antarctica, zo dicht bij de magnetische pool van de aarde, verschillende onderdelen van het magnetisch veld van de aarde  zullen worden bepaald. De verwachting is dat de resultaten grondig zullen verschillen van de waargenomen resultaten in België.
 
Voor de groep 5e-6e jaar basisonderwijs en 1e-2e jaar secundair onderwijs, zijn de winnaars:

  • Het Athénée Royal in Aywaille: De geheimen van water
    De leerlingen van het eerste jaar secundair onderzochten de geheimen van water in België door een beker water een week buiten te plaatsen. Zij volgden de ontwikkeling van de temperatuur en het gewicht van de beker water. Ze observeerden ook de draaikolk waarmee water doorheen een gootsteen stroomt. Welke resultaten zal dit experiment in Antarctica opleveren? Het is zeker dat water nog lang niet al zijn geheimen heeft prijsgegeven.
  • De Ingenium School in TervurenDe elektromagneet
    De studenten van het 6e leerjaar bouwden met een batterij, enkele ijzeren spijkers en koperdraad een elektromagneet. Ze telden hoeveel metalen paperclips blijven “plakken” door de kracht van de magneet. Zal een herhaling van dit experiment op de Zuidpool dezelfde resultaten geven?

 
Het avontuur is nog niet ten einde: op 17 februari wordt de 90° Zuid-Dag georganiseerd op de Campus de la Plaine. Die dag kunnen alle deelnemers hun projecten voorstellen en zal Gwenhael de resultaten van de drie experimenten op de Zuidpool tonen.