In Brussel krijgen we een eerste montage te zien van het Atheense hoofdstuk The Refuge Village. Een ander deel van de docu gaat over de ‘zone à défendre’ (ZAD) in Nantes, waar activisten een gemeenschap startten op een stuk land om te vermijden dat er een luchthaven gebouwd wordt. Ook in The Refuge Village ontmoeten we mensen die inventief gebruik maken van het gemeengoed: Dakdouk en Mohanna kraken immers leegstaande gebouwen om er vluchtelingen te huisvesten.
Human(art)istic biedt een gevarieerd en boeiend programma vol performances, films, getuigenissen en concerten. Info, programma en tickets op www.humanartistic.org/nl/humanartistic-festival-2019. Een initiatief van HuisvandeMens Brussel, in samenwerking met de Vrije Universiteit Brussel.
In Brussel krijgen we een eerste montage te zien van het Atheense hoofdstuk The Refuge Village. Een ander deel van de docu gaat over de ‘zone à défendre’ (ZAD) in Nantes, waar activisten een gemeenschap startten op een stuk land om te vermijden dat er een luchthaven gebouwd wordt. Ook in The Refuge Village ontmoeten we mensen die inventief gebruik maken van het gemeengoed: Dakdouk en Mohanna kraken immers leegstaande gebouwen om er vluchtelingen te huisvesten.
Te vroeg eureka kraaien
Beide hoofdstukken van Plan B passen in het plaatje van mensen die zelf het initiatief in handen nemen waar regeringen machteloos staan – of erger, actief schade berokkenen. Dat Griekenland het meest getroffen werd door de crisis in Europa, hoeft niemand meer uitgelegd te worden. Sinds de zomer van 2018 gaat het officieel weer beter met het land, maar in werkelijkheid heeft het de Europese steun overgeheveld naar zijn schuldeisers, de Europese banken. In het land zelf is weinig veranderd. Erger nog: door de hoera-boodschap die Europa uitstuurt, is alle noodhulp stilvallen.
Sinds de zomer van 2018 gaat het officieel weer beter met de crisis in Griekenland, maar in werkelijkheid is er weinig veranderd. Door de hoera-boodschap is alle noodhulp stilgevallen, en de situatie van daklozen en vluchtelingen wordt met de dag erger.
Castro Dakdouk en Samir Mohanna zijn zelf jaren geleden als vluchteling in Athene toegekomen uit Syrië en Palestina. Ze besloten zich in te zetten voor hun lotgenoten en begonnen leegstaande gebouwen te kraken om er daklozen te huisvesten. Sinds enkele jaren huren ze een groot stuk akkerland om samen met de andere krakers voor voedsel te zorgen. Ze verkopen hun producten ook op de markt, en baten een biologische fallafelbar uit met hun eigen groenten.
Kleine acties, grote impact
Een project als dat van Dakdouk en Mohanna mag kleinschalig zijn en misschien weinig impactvol lijken, maar hun actie heeft een ruimer belang. Zowel de Refuge Village als de ZAD in Nantes zijn rechtstreekse reacties op problemen die het economische en politieke systeem veroorzaken, maar zelf niet willen oplossen. Een creatieve aanpak zal noodzakelijk zijn om de wereld leefbaar te houden voor de komende generaties, argumenteert Theys.
De huidige en volgende generaties zullen bijzonder veel creativiteit moeten opbrengen om de wereld vorm te geven naar een duurzaam model. Radicale experimenten op sociaal en ecologisch vlak zijn daarom cruciaal.
“Het zijn de vorige generaties, de babyboomers, die de generaties Y en Z met problemen hebben opgezadeld. Zij zullen bijzonder veel creativiteit moeten opbrengen om de wereld vorm te geven naar een duurzaam model. Projecten als de ZAD in Nantes zijn daarom cruciaal. Tenslotte is dat een laboratorium van 300 toegewijde mensen die een groot experiment uitvoeren op sociaal en ecologisch vlak. Maar toch gunnen we het hen niet om radicaal te experimenteren.” De Franse oproerpolitie probeerde immers al verschillende malen de commune in Nantes te verdrijven.
Hoe men in Griekenland reageert op The Refuge Village, kunt u op het Human(art)istic Festival ontdekken. Naast de première van de documentaire brengen Castro Dakdouk en Samir Mohanna ook de tentoonstelling Art with Refugees naar Brussel. In het kader van dat project gaan ze aan het schilderen met vluchtelingenkinderen. De resultaten kunt u bezichtigen in de wandelgangen van het festival.