Herinner je je nog het hamstergedrag aan het begin van de eerste lockdown in 2020? Even een kleine psychologische quizvraag: Wat had volgens jou toen het meest effect op de kijkende consument?
- Antwoord A: De rationele uitleg in het nieuws waarom hamsteren niet nodig is.
- Antwoord B: De visuele beelden die we zagen van hamsterende mensen en lege winkelrekken?
Het antwoord was te vinden in de ellenlange rijen paniekerige consumenten de dagen nadien aan alle supermarkten. Waarom werkte de geruststellende en rationele uitleg niet? Wat was er mis met de beelden over het hamstergedrag? Wat kunnen media, de overheid en experten wél doen om beter over de pandemie en de maatregelen te communiceren? We vinden de antwoorden in behavioral economics, nudging en in ons onterecht vertrouwen in de rationele mens.
Tijdens de eerste lockdown schreven maar liefst 61 VUB-onderzoekers over de gevolgen van de coronacrisis op korte en lange termijn, de impact op socio-economisch en politiek vlak, en de nieuwe kansen die de crisis met zich meebrengt. Ze bundelden hun bijdragen in een gratis e-book: Post viraal naar een nieuw normaal. Wtnschp zet de komende maanden een handvol artikels in de kijker. In deze bijdrage vraagt Timothy Desmet zich af hoe we vanuit de psychologie beter kunnen communiceren over de pandemie. Lees het volledige artikel op Wtnschp.