Topsporters die kiezen om hun sport te combineren met studies of een deeltijdse tewerkstelling worden vaak ondersteund en begeleid door duale carrièrebegeleiders die verbonden zijn aan een onderwijsinstelling en/of een topsportorganisatie. Onderzoek toont aan dat deze duale carrièrebegeleiders een cruciale rol spelen tijdens de carrière van de topsporter.

Onderzoekers Simon Defruyt, Nicky Van Rossem, Koen De Brandt en Prof. Paul Wylleman van de onderzoeksgroep Sportpsychologie en Mentale Begeleiding (SPMB) en de dienst Topsport en Studie zullen in opdracht van het IOC samenwerken met een internationaal team van duale carrière experts van Windesheim University (Nederland), Universitat Autònoma de Barcelona (Spanje) en Halmstad University (Zweden). Dit project zal leiden tot het ontwikkelen, implementeren en evalueren van trainingsmodules van duale carrièrebegeleiders. Uiteindelijk zal dit project ook bijdragen tot het optimaliseren van de begeleiding van de topsportstudenten aan onze universiteit.