Jos Rathé herinnert zich dat de tegenstelling tussen de studenten van de beide taalrollen (Frans-Nederlands) erg meeviel. Rathé was student geschiedenis vanaf 1965, in 1968-1970 studentenafgevaardigde voor de faculteit letteren en wijsbegeerte, lid van de beheerraad voor het academiejaar 1969/70.

We hadden goede contacten met de ULB-studenten. Een zekere Roufs was een van onze contactpersonen. We hebben weinig contact genomen op de vrije vergadering van de ULB, maar de contacten waren heel vlot. Ik herinner me geen enkel incident tussen de Vlaamse en de ULB-studenten. Pol Goossens kreeg uiteindelijk toelating om aan de universiteit te mogen spreken. Voor de ULB-studenten was hij van het klerikale instituut UCL. De Franstalige studenten spuwden in zijn gezicht: "Keer terug naar uw dorp". Dat was wel een incident, maar eerder uitzondering. Er was een goeie verstandhouding.