
De deuren van het LIC, het state-of-the-art centrum dat studenten, onderzoekers en de Brusselse samenleving samenbrengt, staan wagenwijd open tijdens de Academische Opening op 23 september. De rondleiding āLeren is Wetenschapā geeft je een blik achter de schermen van deze innovatieve learning hub.
Stap zelf binnen in het LIC tijdens de academische opening op 23 september 2025.
Sinds de opening op 14 mei van het Learning and Innovation Center (LIC) op de grens van de VUB- en ULB-campus, beschikt Brussel over een ultramoderne hub waar studeren, samenwerken en innoveren naadloos samenkomen. Het LIC is meer dan een gebouw: het is een intellectuele bijenkorf die studenten, docenten, onderzoekers en externe partners verbindt. Met name studenten hebben de weg naar het LIC duidelijk gevonden: al tijdens de soft launch in april gingen er talloze filmpjes rond op onder meer TikTok met soms meer dan 100.000 views, waarin studenten al filmend een rondleiding in het gebouw gaven. In de afgelopen blokperiode draaiden de speedgates in het LIC op volle toeren: ze gingen bijna 100.000 keer open voor VUB en ULB studenten die kwamen blokken.

Niet alleen studenten vonden de weg naar het LIC. Veel VUB en ULB onderzoekers en ander personeel hebben met het LIC een nieuwe vergader- en werklocatie gevonden. Ook vonden er al verschillende evenementen in allerlei soorten en maten plaats. Zo waren er veel publieke PhD-verdedigingen in het Learning Theatre, het auditorium van het LIC. Er was het Internationaal Congres voor de Neerlandistiek , en tijdens de uitwisselingsdag van de docentenopleiding MILO presenteerden studenten er hun onderzoeksbevindingen. Ook werd VUB Trade Mission vereerd door het bezoek van de Egyptische ambassadeur die in het LIC in gesprek ging met studenten als voorbereiding op hun reis naar Egypte.
Maar er wordt ook verder gekeken. Vanaf de opening van het academisch jaar zal er meer focus liggen op het ter beschikking stellen van de collaboratieve leslokalen voor het lesgeven. En het is ook de bedoeling om meer in te zetten op samenwerkingen met partners buiten onze campus, zoals het bedrijfsleven en andere onderwijsinstellingen. Het LIC wil ten slotte een hub zijn voor innovatie en kennisdeling.
Leren in de derde leeromgeving
Prof. Jo Tondeur (Gedragswetenschappen, VUB)
āDe infrastructuur op de campus was dringend aan vernieuwing toe. Zelfs recente gebouwen, zoals Gebouw I, volgen nog het klassieke āGrammar of Schoolingā: de docent vooraan, studenten in rijtjes. Dat past bij een industrieel onderwijsmodel, terwijl we net moeten evolueren naar ruimtes die uitnodigen tot exploratie. Het LIC doet dat wel. Materialiteit ā de ruimte waarin je leert ā beĆÆnvloedt hoe je je voelt Ć©n handelt.

Jo Tondeur

Het LIC is ontworpen volgens het principe van The Third Teacher: ouders zijn je eerste leermeesters, docenten de tweede, en de ruimte de derde. Die ruimte bepaalt wat we doen en hoe we leren. Wat ik sterk vind, is de doordachte integratie van fysieke en digitale omgevingen. Post-COVID kunnen we beter met digitale tools werken, maar de combinatie met fysieke ruimtes bleef achter. Het LIC brengt daar verandering in.
Het gebouw is uitgerust voor hybride samenwerking: studenten, docenten en externe partners kunnen vlot met elkaar communiceren, ook op afstand. Elke ruimte biedt daarvoor technologische ondersteuning. Ik denk dat het LIC een bruisende ontmoetingsplek gaat worden. Er is nu letterlijk en figuurlijk een brug geslagen tussen de VUB en de ULB.ā
Prof. Liesbeth De Donder (Agogische Wetenschappen, VUB)
āIk kreeg onlangs een heel boeiende uitleg op de faculteitsraad over het LIC. Die maakte me als docent heel enthousiast en ik diende meteen een aanvraag in voor een lesruimte. In het huidige systeem is het moeilijk om af te wijken van de vaste indeling van 13 weken. Als ik bijvoorbeeld vier hele dagen wil lesgeven, lukt dat niet. Ik hoop in het LIC wel die flexibiliteit te vinden.

Liesbeth De Donder

Tijdens hun masterproef krijgen studenten enkele sessies binnen een thesisseminarie. In plaats van dat te verdelen over 13 weken, heb ik dat hervormd: elke maand een hele dag, in congresstijl, met panelsessies en verschillende sprekers. Dat zie ik perfect passen in het LIC. Ook voor peer support ā studenten die in kleine groepjes feedback geven op elkaars thesis ā zijn de coworkingruimtes ideaal. Met vier studenten rond een groot scherm kan je heel anders samenwerken.
Ook vergaderen kan er op een nieuwe manier. Bij een uitwisseling met de Universiteit Antwerpen organiseerden we speed dating en stellingenrondes in plaats van een halve dag rond de tafel te zitten. Zulke formats stimuleren betrokkenheid en activiteit. Ik kijk ernaar uit om die in het LIC te kunnen organiseren.ā
Innovatie in ruimte en technologie
Kyra Hidding (onderwijskundige, LIC-team)
āHet gebouw van 9.000 m² is verdeeld over acht verdiepingen, waarvan zes beschikbaar zijn voor studenten. Er zijn honderden studeerplekken en meer dan 40 vergader- en samenwerkingsplekken, allemaal uitgerust met digitale voorzieningen zoals schermen. Zo kan je makkelijk samenwerken met studenten op afstand via bijvoorbeeld Teams.
Het LIC is geen doorsnee leerplek. Er zijn collaboratieve onderwijsruimtes voor groepswerk, prikkelarme zones voor wie rust zoekt, en een Zen Zone met zitzakken en poefs. Op het gelijkvloers ligt het Learning CafƩ, waar je iets kan eten of drinken. Alles is ingericht om een open, informele en levendige leeromgeving te creƫren.

Kyra Hidding

We hebben ons laten inspireren door onderwijsgebouwen wereldwijd. Dat leidde tot de Immersive Room, waar 360°-projecties mogelijk zijn. Daarmee kunnen we labosimulaties of sociale settings creëren. Daarnaast zijn er ruimtes om online deel te nemen aan doctoraatsverdedigingen of vergaderingen met internationale partners en netwerken zoals Eutopia.
Het aantal studieplekken en groepswerkfaciliteiten op de campus was ontoereikend. Met het LIC geven we daar een structureel antwoord op. Wie zeker wil zijn van een favoriete plek, kan die reserveren via lic.brussels. Studenten kunnen zich hier thuis voelen en optimaal ontwikkelen. Dat bereidt hen voor op hun professionele leven.ā
Prof. Pieter Ballon (vicerector Onderzoek, VUB)
āMet een naam als Learning and Innovation Center lijkt het misschien dat studenten er enkel komen leren en onderzoekers enkel innoveren. Dat is niet zo. Ook onderzoekers leren voortdurend bij en innoveren op basis daarvan. En van studenten verwachten we dat ze leren Ć©n nieuwe ideeĆ«n ontwikkelen.
Onderzoek is teamwork geworden, interdisciplinair en vaak internationaal. Dan heb je een omgeving nodig die dat uitstraalt en faciliteert, waar de virtuele en fysieke wereld in elkaar overlopen en studenten en onderzoekers samenzitten. Ik ben geweldig trots op ons LIC. De enthousiaste filmpjes die sinds de soft launch TikTok overspoelen, bewijzen dat ik niet alleen ben.

Pieter Ballon

De Amerikaanse historicus Shelby Foote zei ooit: āA university is just a group of buildings gathered around a library.ā Dat is zo raak. Als bijen cirkelen we rond de honingkast, waar we ons voeden maar ook zelf aan bijdragen. Het LIC heeft alles om zoān intellectuele bijenkorf te worden.
Daarnaast versterken we met het LIC de band met de ULB, en ook met het bedrijfsleven. Het is een innovatiecentrum waar wetenschap en economie elkaar vinden. Het gaat niet alleen om exacte wetenschappen, maar ook om de humane en sociale domeinen. Iedereen kan hier profiteren van de mogelijkheden van het LIC.ā
Een centrum met visie
Annick Faveere (projectleider LIC)
āDe VUB en de ULB groeiden sinds 1970 ver uit elkaar. Onder impuls van de rectoren Caroline Pauwels en Yvon Englert intensifieerde de samenwerking weer. Het oorspronkelijke idee was een nieuwe gezamenlijke bibliotheek, maar dat groeide uit tot dit Learning and Innovation Center. Het bevat nu niet alleen de bibliotheek van de Wetenschappen, maar ook duizend studeerplekken, collaboratieve leslokalen en vertoefplekken voor studenten.

Annick Faveere

Het smartbuildinggedeelte is zeer vooruitstrevend. Er is verlichting die aangestuurd wordt via het netwerk, met sensoren die aanwezigheidsdetectie per stoel mogelijk maken. Het is ook een bron voor data over temperatuur, lichtintensiteit, beweging en aanwezigheid. Die communiceren met het gebouwbeheersysteem voor verwarming, COā-niveau en elektriciteit. Via een app kan je reserveren, zien welke plaatsen vrij zijn en je laten rondleiden.
Het LIC heeft een quasi zero-uitstoot. Er is koeling via ramen die automatisch openen, beton dat inertie opvangt, automatische verlichting en zonnepanelen die de warmtepomp aansturen. Er werd ook veel geĆÆnvesteerd in akoestiek, zonder storende echoās. De architecten wilden vooral veel licht binnenbrengen en doorkijk creĆ«ren. De liften zijn bewust moeilijk te vinden zodat brede trappen de circulatie stimuleren. Dit alles maakt het LIC een duurzaam en toekomstgericht gebouw.ā
Peter Verbist (directeur Universiteitsbibliotheek en het LIC)
āHet LIC is een van de structurele antwoorden op de groeipijnen van de VUB. Het aantal studenten neemt toe en dat zet druk op de campus. Conceptueel is het LIC uniek in BelgiĆ«. Het getuigt van een sterke campusvisie om dit gebouw samen met de ULB te realiseren, op de kruising van beide campussen.
Ik wil het woord pionier gebruiken. Het LIC voldoet aan de hoogste eisen van de 21ste eeuw: akoestiek, verlichting, ventilatie, temperatuurregeling en duurzaamheid. Maar een state-of-the-art infrastructuur vereist ook een passende dienstverlening. Daarom staan drie kernwaarden centraal: open, informeel en flexibel. We zullen alle dagen open zijn, behalve 25 december en 1 januari. Tijdens lesweken, blok- en examenperiodes van 8 tot 23 uur.

Peter Verbist

Het LIC is geen gebouw met ƩƩn doel. Het is multifunctioneel inzetbaar. Voor studenten zijn er talloze werkplekken tijdens de massablok. Voor personeel zijn er vergaderruimtes en aanlandplekken. Voor docenten zijn er zeven leslokalen, uitgerust voor collaboratief en activerend onderwijs. Voor diensten is het een inspirerende plek voor brainstorms. In het LIC is het sociaal kapitaal van de universiteit verzameld. Het treedt op als versterker van onze dienstverlening. Wij zijn graag de tweede ā1ā van 1+1=3.ā
Binnenkijken in het labo van VUB-wetenschappers?
Kom op 23 september 2025 naar de academische opening en ontdek de vernieuwde VUB-labo's
Op 23 september opent de VUB niet alleen het nieuwe academiejaar maar ook de deuren van haar laboās. Ontdek live aan welke technologische innovaties en wetenschappelijke uitvindingen VUB-wetenschappers werken en binnenkort āhot newsā zijn in de media.