De Marslanding wordt op de VUB live vertoond, zodat studenten en geïnteresseerden dit unieke gebeuren op een groot scherm kunnen volgen. Vooraf wordt een toelichting gegeven door VUB-sterrenkundigen. Rector Caroline Pauwels zal de landing “live” bijwonen in het Jet Propulsion Laboratory in Californië. Zij zal voor de uitzending live vanuit de Verenigde Staten haar commentaar geven voor de studenten in Brussel.

Oorsprong planeten

InSight is de eerste Mars-landing van NASA sinds de Curiosity-rover in 2012. Het ruimtevaartuig Curiosity hield de hele wereld destijds langdurig in haar ban en was wetenschappelijk een zeer groot succes. InSight (Interior Exploration using Seismic Investigations, Geodesy and Heat Transport) maakt onderdeel uit van NASA’s Discoveryprogramma dat de inwendige structuur van de planeet Mars onderzoekt. Behalve een Marsmissie is het ook een onderzoek naar het ontstaan van aardachtige planeten. InSight heeft instrumenten aan boord waarmee het diep onder het oppervlak op zoek gaat naar sporen van de oorsprong en evolutie (differentiatie, vulkanism, platentektoniek) van planeten.

18:30 Welkom

18:50 Presentatie prof. dr. Philippe Claeys: Internal structure of the red planet

19:10 Presentatie prof. dr. Steven Goderis: Meteorites messengers from Mars

19:30 Panel discussion/questions (professoren Stijn Buitinck, Dany Vanbeveren, Joris Blommaert, Phillipe Claeys, Steven Goderis)