De dalende inkomsten uit advertenties - die alsmaar meer worden opgeslokt door digitale spelers als Facebook en Google -, de lage bereidbaarheid van nieuwsgebruikers om te betalen voor (online) nieuws en het veranderende consumptiegedrag van deze consumenten zijn de belangrijkste uitdagingen waarmee nieuwsmedia zoals kranten, magazines, radio en tv vandaag mee af te rekenen krijgen. Die competitieve omgeving verleidt media er soms toe om terug te grijpen naar bijvoorbeeld clickbait en branded content, wat op korte termijn wel rendabel is maar op lange termijn haar geloofwaardigheid bedreigt en dus ook haar maatschappelijke rol om het grote publiek correct te informeren.
Prof. Dr. Donders en Prof. Dr. Picone, beiden verbonden aan de Smart Media unit van onderzoeksgroep imec-SMIT-VUB, zullen daarom binnen de gloednieuwe leerstoel “Personalisation, trust and sustainable media” op zoek gaan naar duurzame innovaties binnen informatiemedia die antwoorden bieden op deze uitdagingen. Hierbij houden ze ook rekening met het tweevoudige karakter van nieuwsmedia: enerzijds zijn het commerciële bedrijven, anderzijds zijn het maatschappelijke actoren. "Het medialandschap verandert razendsnel en dat vereist ook aanpassingen van de mediabedrijven. Wij willen hen daarin begeleiden en zorgen dat ze ook in de toekomst gezond zijn en kwaliteitsvolle informatie bieden”, aldus de leerstoelhouders.
Met de steun van de media
De oprichting van de leerstoel wordt bovendien ook gesteund door Roularta Media Group, die vandaag onder meer marktleider is op vlak van magazines.
Voor meer informatie over de MediaHub-conferentie: http://smit.vub.ac.be/event/mediahub-brussels-annual-conference-innovating-media-economics