Waarom koos je voor de eindejaars TD om de preventiecampagne op gang te trekken?
 
“Studenten hebben dan net gedaan met hun examens. Mogelijks gebruikten ze oordopjes tijdens het studeren. Hun eerste bezorgdheid is waarschijnlijk de resultaten van hun examens en niet de gehoorschade die ze mogelijks oplopen bij te luide muziek.”
 
Is een campagne noodzakelijk?
 
“Deze is absoluut nodig! Studenten, en eigenlijk ook de modale mens, zijn zich vaak echt niet bewust van de mogelijke schadelijke gevolgen van geluid. Ze associëren muziek met dansen, uit de bol gaan, genieten … maar niet met tinnitus (oorsuizen) en hyperacusis (overgevoeligheid voor externe geluiden)."
 
"Het besef komt pas wanneer het te laat is. En net dat wil ik voorkomen! Wist je dat je permanent schade kan oplopen door bij één muziekoptreden te dicht bij de boxen te staan?”
 
Wat kunnen we dan doen om onze oren te beschermen?
         
“Eigenlijk mag je maximum 8 uur per dag in een ruimte van 75 decibel vertoeven. Wanneer dat aantal stijgt met 3 decibel, halveert de veilige periode. Dus 4 uur bij 78 decibel en slechts 2 uur bij 81 decibel. Wanneer je uitgaat, zijn de luidste pieken 110 tot 130 decibel. Je kan dus best oordopjes inpluggen.”
 
Vandaar dus de naam ‘Plug in at the party’?
 
“Ja, dat is een onderdeel van de campagne. We werkten samen met Sander Heremans, gekend van de Br(ik walls, om dit onderdeel van de campagne vorm te geven. De posters, badges, banners … zullen volgend academiejaar de campus veroveren.”
 
Maar de start van de preventiecampagne is dus voorzien bij de eindejaars TD?
 
“We zullen daar zijn met een speciale stand waar de studenten kunnen inpluggen (hun oordopjes). Maar dat is niet alles, studenten maken ook kans op twee duotickets voor Couleur Café. Maar daar ga ik nog niet teveel over verklappen. Daarvoor moeten ze naar de TD komen.”