Wat corona betekent voor het (digitale) onderwijs

Donderdag 28 januari is Data Protection Day, een internationale dag om aandacht te geven aan het recht op bescherming van persoonsgegevens en persoonlijke levenssfeer. De VUB-leerstoel Data Protection On The Ground organiseert daarom deze week een reeks discussiepanels.

Het onderwerp is de bescherming van de privacy in het onderwijs. Marco Houben, doctoraatsonderzoeker bij VUB-imec-SMIT: “Het verplichte thuisonderwijs en thuiswerken maakt dat onze privésfeer toenemend onder druk komt te staan. Verder worden de gegevens van kinderen, jongeren en studenten door de versnelde digitalisering niet altijd zorgvuldig verwerkt.”

Privacy is een belangrijke publieke waarde binnen het onderwijs en de bescherming van kinderen. Scholen spelen een hele belangrijke rol in de bescherming van deze privacy. De bescherming van deze privégegevens is moeilijk in het zich zeer snel veranderende en  digitaliserende onderwijsnet.  Marco Houben: “Tijdens de verschillende discussies met onderwijsexperts, privacyexperts en het brede publiek bespreken we o.a. de veranderend rol van de leraar, AI, neuro-onderwijs, commercialisering, etc.. We bekijken welke toekomst scholen en universiteiten willen en hoe zij, tegen deze achtergrond, hun rol in de bescherming van privacy kunnen pakken.”

Programma:

  1. Workshop ‘Co-designing a values-based future for digital education’, 25 januari 2021, 14:00 – 17:00

    Het doel van deze online workshop is om met deelnemers uit het onderwijsveld een toekomstbeeld te ontwerpen waarin de waarden van onderwijsinstellingen doorwerken in hun keuzes voor digitaal onderwijs. (Privacy en gegevensbescherming behoren tot die waarden.) Drie sprekers zullen daar ook vanuit hun expertise op ingaan: https://smit.vub.ac.be/co-designing-a-values-based-future-for-digital-education

     
  2. Data-Date bij Kenniscentrum Data & Maatschappij, 26 januari 2021, 16:00 – 18:00

    In een online gesprek tussen experts voor een breed publiek worden de resultaten van de workshop besproken, maar wordt ook ruimer gediscussieerd over de digitalisering van het onderwijs, en o.m. de invloed van de coronacrisis daarop: https://data-en-maatschappij.ai/event/26-januari-201-data-date-near-future-teaching

     
  3. Paneldiscussie van (academische) experts tijdens de CPDP-conferentie, 27 januari 2021, 18:30 – 19:45. Onderwijsprocessen werden tijdens de eerste lockdown in recordtijd online gebracht. Hoewel er een overvloed aan hulpmiddelen beschikbaar was, rezen er onmiddellijk zorgen over gegevensbescherming en online veiligheid. Weinig onderwijsorganisaties waren bereid om onder druk een weloverwogen oordeel te vellen over de betrouwbaarheid van opties. De laatste jaren is er ook vanuit de technologiesector belangstelling voor een 'revolutie' in het onderwijs, met de belofte het leren radicaal te verbeteren.- Wat heeft de corona-crisis gedaan met het (digitale) onderwijs: https://www.cpdpconferences.net/CPDP2021_Preliminary_Programme.pdf