Inschrijving

U kan zich hieronder inschrijven voor het onderzoek. We nemen na de inschrijving contact met u op en sturen u alle benodigde informatie voor deelname.

Uw persoonlijke gegevens (naam, geboortedatum) worden pseudo-anoniem gemaakt. Dit betekent dat niemand kan afleiden wie u bent door naar de gegevens te kijken. De gegevens worden gebruikt om nieuwe behandelingen te ontwikkelen voor chronische lage rugpijn.

Schrijf je in

Korte beschrijving

Er zijn studies die de relatie tussen chronische lage rugpijn en overgewicht aantonen. De huidige richtlijnen nemen overgewicht of obesitas niet mee in de behandeling hiervan. We zijn daarom op zoek naar mensen met chronische lage rugpijn en overgewicht of obesitas om een nieuwe state-of-the-art behandeling te testen.

Hoe werkt de studie en hoeveel tijd neemt deelname in beslag?

De state-of-the-art therapie duurt 14 weken en omvat 18 gratis therapiesessies van elk 30 minuten en vindt plaats op ƩƩn van de 4 volgende locaties: 1) bij het universitair ziekenhuis van Brussel (Jette), 2) in het Sint Dimpna ziekenhuis te Geel, 3) in een privƩpraktijk in Zemst, of 4) in een privƩpraktijk in Sint-Niklaas. Dit hangt af van waar u woont.

U zal worden opgevolgd doorheen de tijd en metingen ondergaan. Deze metingen gaan enkel door op 2 locaties: naast het universitair ziekenhuis in Brussel (Jette) of in het Sint-Dimpna ziekenhuis te Geel (afhankelijk van waar u woont). De metingen vinden plaats vlak voor de therapie, direct na het beƫindigen van de therapie en 12 maanden na het beƫindigen van de therapie. Hier wordt de lichaamssamenstelling gemeten, verschillende vragenlijsten afgenomen en een fitnesstracker meegegeven. Drie maanden, zes maanden en negen maanden na het beƫindigen van de therapie worden nog enkele online vragenlijsten ingevuld. Het invullen van die vragenlijsten duurt ongeveer 45 minuten.

Alles wordt betaald door de studie. Er zijn dus verder geen kosten verbonden aan de therapieĆ«n en metingen. In tegendeel, bij het voltooien van de laatste meting krijgt u een onkostenvergoeding van ā‚¬120.

U kan deelnemen aan het project als u

• tussen 18 en 65 jaar oud bent;
  • een Body Mass Index (BMI) heeft van ā‰„ 25kg/m2 en < 40kg/m2 (u kan uw BMI hier berekenen);
  • minstens 3 maanden chronische lage rugpijn hebt;
  • u zeer goed Nederlands spreekt.

Contactpersoon voor vragen

Onderzoek.pijnengewicht@vub.be