Woensdag 18 oktober 2023 – Studenten van de Vrije Universiteit Brussel (VUB) en Université Libre de Bruxelles (ULB) kregen de kans om de Portugese president, Marcelo Rebelo de Sousa, te ontmoeten. Die is op Belgisch staatsbezoek en greep de gelegenheid aan om een lezing en debat over de toekomst van de Europese Unie na de verkiezingen van 2024 bij te wonen op de ULB-campus. Het staatsbezoek loopt nog tot en met 19 oktober.

De Portugese president de Sousa draagt de academische wereld een warm hart toe. Hij was vóór zijn presidentschap prof aan de universiteit, jurist en journalist. Op zijn verzoek werd een ontmoeting geregeld met studenten van de VUB en de ULB, een zeldzame gelegenheid om met een staatshoofd te discussiëren en kennis en inzichten uit te wisselen over hedendaagse maatschappelijke uitdagingen.

Het evenement vond plaats op de Solbosch campus van de ULB. De rectoren van beide instellingen, Jan Danckaert (VUB) en Annemie Schaus (ULB), heetten de Sousa welkom. Nadien gaf de president een lezing over de toekomst van de Europese Unie na de verkiezingen van 2024, ​ gevolgd door een moment waarbij een honderdtal uitverkoren studenten van de VUB en de ULB vragen konden stellen.

Banden met Portugal

De VUB maakt deel uit van EUTOPIA, een netwerk van tien gelijkgestemde Europese universiteiten die bouwen aan connected communities waar studenten, docenten en onderzoekers kennis opbouwen over hedendaagse maatschappelijke uitdagingen. Een van die partners is de Universidade NOVA de Lisboa in Portugal, waarmee ze meerdere samenwerkingsinitiatieven heeft lopen.

“Het staatsbezoek van president De Sousa laat ons toe om de samenwerking van de ULB met het Camoes Instituut te vernieuwen”, aldus ULB-rector Schaus. ​ “De samenwerking ging in 2012 van start en ze heeft geleid tot de oprichting van het Portugese Talencentrum van de ULB, dat sindsdien cursussen aanbiedt voor ULB-studenten, alsook avondlessen voor het grote publiek. Het succes en de duurzaamheid van dat centrum bevestigen de relevantie ervan voor de ontwikkeling van onderwijsprogramma's en de promotie van de Portugese taal in Brussel.”

Jan Danckaert tijdens bezoek president van Portugal Marcelo Rebelo de Sousa

“Samen met onder andere de Universidade de NOVA Lisboa bieden we studenten het thematische leer- en onderzoeksnetwerk over Legal History aan.” zegt VUB-rector Jan Danckaert. “Docenten en onderzoekers worden zo gestimuleerd om samen te werken rond concrete projecten. ​ Dat wordt ook aangetoond door de meer dan 200 gezamenlijke publicaties van VUB onderzoekers met Portugese instellingen. Zo organiseerden we met onder andere de NOVA Universiteit in Lissabon en de Universiteit van Porto een Summer School over Distributed and Replicated Environments. We hebben bilaterale akkoorden om studentenuitwisselingen tussen beide landen te faciliteren. Dergelijke samenwerkingsverbanden zijn belangrijk omdat ze een internationale ervaring mogelijk maken voor een groter deel van de universitaire gemeenschap. En dat is goed, want we zijn ervan overtuigd dat het samenbrengen van studenten, docenten en onderzoekers over de grenzen heen helpt om, in de spirit van de Renaissance, de toenemende polarisatie in de wereld te bestrijden. Tegelijk stimuleren we meertaligheid, een belangrijke troef voor de student en docent van de 21ste eeuw.”