VUB lanceert vijfde editie van de weKONEKT.week

Op het programma: Hack-it-green hackathon, Racial bias in tech panel en workshop, Fighting Spirits over harde vechtsporten, weKONEKT.welzijnstafels, Medialab en meer.

Voor de vijfde keer op rij slaan studenten, academisch personeel en partners in Brussel de handen in elkaar tijdens de weKONEKT.week. Ook dit jaar, van maandag 28 maart tot en met vrijdag 1 april 2022, trekken studenten  van de Vrije Universiteit Brussel (VUB), de Université libre de Bruxelles (ULB) en de Erasmushogeschool Brussel (EhB) masaal de stad in, met en voor Brussel. Samen zetten de universiteitsgemeenschappen onderwerpen op de agenda en leren ze de stad en haar inwoners beter kennen. Met partnerorganisaties werken de studenten projecten uit en organiseren ze activiteiten voor het grotere publiek. Ook staan er een hele reeks gastlezingen op het programma die kaderen binnen diverse opleidingsonderdelen.

Studenteninitiatieven

Het VUB Green Team trekken voor hun Hackathon de stad in naar Be-Here, een duurzaam bedrijvencentrum in de oude Byrrh vestiging in de Kanaalzone. Tijdens de Hackathon buigen studenten zich over vier ecologische uitdagingen: mobiliteit, reizen, voeding en ecological handprinting. Samen met partnerorganisaties identificeren ze de uitdagingen en formuleren oplossingingen. Studenten van Bru:tecture stellen ook hun werken tentoon van de Architectuurweek, waarin Klimaat centraal stond. Zo is er niet alleen een kruisbestuiving tussen studenten en Brussel, maar ook tussen VUB-studentengroepen.

WeDecolonize VUB en Décolonisons-nous (ULB) buigen zich samen over discriminatie en racisme in technologie. Tijdens deze avond komen onderzoekers en kunstenaars samen in de vorm van een panel en workshop, om hun ervaring en expertise delen. In samenwerking met FARI (AI Institute for the Common Good), bezetten zij op dinsdag 29 maart 2022 BeCentral (Centraal Station), de start-up hub die aandacht schenkt aan de digitale revolutie.

Welzijn

In samenwerking met Pilar organiseren we de tweede editie van de weKONEKT.welzijnstafels. Diverse groepjes studenten schuiven samen aan tafel, en gaan in gesprek rond thema’s zoals stress, perfectionisme, racisme en discriminatie, creatief omgaan met welzijn en meer. Onder begeleiding van VUB studentenpsychologen krijgen ze de kans om hun ervaringen te delen, alsook concrete tips and tricks. Dit alles tijdens een heerlijk duurzaam diner door EAT vzw met artistieke interventies van slam poet, muzikant en kunstenaar Lisette Ma Neza. Daarboven zal Bram Van de Velde, radiopresentator bij Bruzz, de avond aan elkaar praten als MC.

Ook sport speelt een cruciale rol in ons welzijn en sociaal leven. Op woensdag 30 maart  brengen het VUB BXL Living Vechtsportlab en Risicovechtsportplatform Vlaanderen experten samen tijdens Fighting Spirits, in Kinograph. Ismail Abdoul (Touché vzw), Ish Ait Hamou, Fran Vanderstukken (Risicovechtsportplatform Vlaanderen) en Jolan Kegelaers (SPMB) gaan in dialoog over harde vechtsporten, met Hebe Schaillée als moderator. Na het panel volgt een screening van Jonas Baeckeland’s Cool Abdoul, genomineerd voor 10 prijzen.

KBR als uitvalsbasis voor de Brussels City Campus

Sinds de start van 2022 kunnen de VUB en ULB rekenen op de Koninklijke Bibliotheek van België (KBR) als nieuwe vaste uitvalsbasis van de Brussels City Campus. De prachtige Krantenzaal, met zicht op de Kunstberg, verwelkomt doorheen het semester honderden studenten en onderzoekers. Tijdens de weKONEKT.week 2022 ontvangt KBR onder meer de studenten van Enga-je voor de lancering van hun mediaplatform Latitudes, Professor Frederik Dhondt voor het opleidingsonderdeel Rechtsgeschiedenis, de Brussels Assembly voor Brussel 2030 en de VUB studenten communicatiewetenschappen van Medialab.

Ontdek het volledig programma van de weKONEKT.week 2022 op weKONEKT.brussels.