Tijdens de vijfde editie van de weKONEKT.week van 28 maart tot 1 april trokken meer dan 4 000 studenten Brussel in, samen met 96 Brusselse partners in zo’n 100-tal activiteiten. De Vrije Universiteit Brussel, l’Université libre de Bruxelles en de Erasmushogeschool Brussel tonen met weKONEKT.brussels hun gedeelde passie en engagement voor de hoofdstad. Het eclectische programma bevatte gastlezingen, ontwerpateliers, theatervoorstellingen, debatten, yoga-sessies, …

“Deze weKONEKT.week gaf mij de kans om in de stad waar ik al 3 jaar woon met een frisse blik te ontdekken. Ik maakte kennis met nieuwe medestudenten, geĂ«ngageerde organisaties en inspirerende plekken in Brussel.” â€“ Clara Van Eenooghe, student Agogische Wetenschappen

Vrouwen in de politieke wereld van vandaag

Senator en VUB-Professor Katia Segers ontving studenten politieke wetenschappen in de senaat. Zij kregen een rondleiding doorheen de tijdelijke expo “Vrouw en senator, een uitdaging: 100 jaar vrouwen in de (Belgische) politiek.” Tijdens de expo vertelde ze meer over wat het betekent om een vrouw te zijn in de politieke wereld van vandaag. Na de rondleiding volgde een intens en boeiend debat met als kers op de taart een verrassingsact van Prorector VUB Els Witte, de eerste vrouwelijke rector van een Vlaamse Universiteit.

Coördinator weKONEKT.brussels Lynn Tytgat: "Een nauwere band creĂ«ren tussen de academische wereld en de maatschappij, tussen de VUB en Brussel is een van onze belangrijkste speerpunten. In samenwerking met onze diverse partners zorgen we ervoor dat studenten de rijkdom, complexiteit en schoonheid van de stad ontdekken."

weKONEKT.welzijnstafels

Meer dan 60 studenten schoven aan tafel voor een inspirerend diner. In kleine groepjes gingen zij met studentenpsychologen in gesprek over racisme, discriminatie, uitstelgedrag, perfectionisme, rouw en verdriet. Slam poet Lisette Ma Neza luisterende mee en vertaalde de avond naar 6 nieuwe gedichten. De aanbevelingen van de studenten worden mee opgenomen in het welzijnsbeleid van de VUB.

Prof. Andreas Fickers

Wetenschappelijk onderzoek is niet enkel te vinden in traditionele papers. Dat bewijst prof. Andreas Fickers, directeur van het Luxembourg Centre for Contemporary and Digital History (C²DH). Fickers werd leerstoelhouder van de VUB Lorand Chair for Intermediality Studies. Deze inaugurale lezing werd georganiseert in samenwerking met het stripmuseum dat speciaal voor deze gelegenheid ’s avonds haar deuren opende.

Brecht Van der Schueren: “De weKONEKT.week laat je ervaren hoe het universitair onderwijs en onderzoek van morgen er uit zou kunnen zien: voor en door de hele VUB-gemeenschap; voor, door en in Brussel.”

Brussels City Campus

Tijdens de weKONEKT.week 2022 ontving de Koninklijke Bibliotheek van BelgiĂ« (KBR) Enga-je voor de lancering van hun mediaplatform Latitudes voor journalisten in ballingschap, Professor Frederik Dhondt voor het opleidingsonderdeel Rechtsgeschiedenis en de Brussels Assembly voor Brussel 2030. Doorheen het academiejaar vormt KBR de uitvalsbasis van de Brussels City Campus, een gezamenlijk initiaties met VUB en ULB. Studenten van diverse faculteiten krijgen en er les.

VUB, ULB en EhB danken hun studenten, academici en partners in Brussel voor het engagement en de passie om de vijfde editie van de weKONEKT.week mogelijk te maken. Met, door, in en voor Brussel.