Als een van onze voornaamste groep ambassadeurs zijn de VUB-alumni een groot deel van het verleden en heden van onze universiteit, maar ook van onze toekomst. In die geest organiseerde de VUB afgelopen vrijdag een 'Partnership Atelier’ om alumni en universiteit dichter bij elkaar te brengen. Een 20tal alumni, proffen, beleidsmedewerkers en studenten kwamen samen in de U-residence voor een participatieve rondetafel, waarin ze samen brainstormden en ideeën uitwerkten over hoe alumni nauwer te betrekken bij het reilen en zeilen van de VUB.

Vier hoofdthema's stonden centraal tijdens de rondetafelgesprekken, geïnspireerd op de beleiden van onze vier vicerectoraten. Hoe kunnen we onze alumni het best betrekken binnen onderwijs, onderzoek, innovatie & valorisatie en - last but not least - internationalisering. Per thema werd getracht om ideeën uit te werken om te implementeren binnen een korte- én langetermijnvisie.

De partnerschapsworkshop creëerde een open, toegankelijke, transparante en constructieve omgeving voor alumni, proffen en studenten om ideeën aan te reiken voor toekomstige, maar nog steeds noodzakelijke, verbeteringen aan het VUB-beleid. De VUB is niet immuun voor verandering, integendeel! Dat er gekozen worden voor een participatief format waar ook alumni en studenten in betrokken werden is voor onze universiteit een evidentie.

 Hieronder volgt een kort overzicht van de veelheid aan ideeën. Helemaal onderaan lees je welke ‘winnende ideëen’ er tijdens het Atelier verder werden uitgewerkt. Zelf ideetjes? Laat het zeker weten via alumni@vub.be

Onderwijs

De meest centrale pijler van een onderwijsinstelling, is natuurlijk het vermogen om onderwijs te bieden aan duizenden studenten uit alle lagen van de bevolking. Als oud-studenten aan de VUB voelen alumni misschien beter dan wie ook aan wat de sterke punten zijn van het onderwijs dat de universiteit aanbiedt. Maar hun VUB-ervaring, ver of dichtbij in het verleden, kan ook inzichten verschaffen in hoe VUB-opleidingen en -cursussen in de toekomst zouden kunnen verbeteren. Met dit in het achterhoofd deden de workshop-deelnemers de volgende suggesties:

Ideeën op korte termijn

-Rolmodellen voor oud-studenten, in het bijzonder voor minderheidsstudenten en studenten met een migratie-achtergrond, om hun empowerment in een academische context te verzekeren.

-Alumni-leercoaches en tutors.

-Alumni zouden ook zitting kunnen nemen in onderwijs- en adviesraden aan de VUB.

-Het idee van een 'junior fellow': de contracten voor een VUB-fellowship verkorten en jongere carrières in de kijker zetten om studenten te inspireren en als rolmodel te fungeren.

-Als aanvulling op het huidige VUB-buddy-systeem zouden alumni als 'buddy' voor studenten kunnen fungeren.

-Indien studenten meer informatie wensen over werken aan de VUB, zouden alumni die VUB-staf zijn geworden, aan die vraag kunnen voldoen. 

Lange termijn 

-Onderzoeksmethode-cursussen aangevuld met alumni-kennis. Onderzoekers in het veld kunnen inzichten verschaffen in wenselijke en voordelige onderzoeksmethoden voor onderwerpen die studenten zouden kunnen nastreven.

-door alumni georganiseerde, sectorspecifieke banenbeurzen of infodagen.

-Een algemeen sterkere betrokkenheid van alumni bij de feedback van cursussen: via een evaluatieproces dat de praktische dimensie en de realiteit van de arbeidsmarkt beoordeelt.

 - In dezelfde geest zouden alumni kunnen optreden als (co-)promotoren of sponsors van scripties, aangezien zij ook buiten de VUB-sfeer kennis en ervaring kunnen inbrengen die een meer praktische dimensie kunnen geven aan studentenonderzoek; waarbij onderzoek wordt gekoppeld aan het werkveld.

-Een systeem van micro-credentials en certificeringen: kleinschalige certificeringen waarbij alumni een dubbelrol kunnen spelen, als (gast)docent of, uiteraard, als toehoorder. Dergelijke kleinschalige certificeringen kunnen alumni zowel les- en onderwijservaring opleveren als extra vaardigheden en kennis die nuttig zijn op het werk.

Onderzoek

Een universiteit is het aan de maatschappij verplicht haar wetenschappers met kennis én passie op te leiden om aan de maatschappij bij te dragen. Maar ook via universitair onderzoek kan de VUB de maatschappij waar ze deel van uitmaakt verbeteren. Alumni zouden de VUB kunnen helpen om het onderzoek te verbeteren. Ideeën die naar voren kwamen om dit te doen waren:

Korte termijn

-Een 'onderzoeksbeurs' waar studenten onderzoeksonderwerpen kunnen voorstellen.

-Meer expansieve communicatie rond de wetenschapswinkel

-Aanvullen van alumni-netwerkevenementen met onderzoeksbrainstorm en debat, bijvoorbeeld door een 'Food For Thought'-mixer met alumni (in plaats van uitsluitend onderzoekers).

-Het betrekken van alumni bij zowel de selectie van scriptieprijswinnaars, als het beschikbaar stellen van prijzen (bijvoorbeeld een zomerbaan of een gewilde stageplaats voor de winnaar).

-Een speeddate-evenement voor onderzoekssamenwerkingen.

-Een stagedatabase, waarin alumni hun openstaande stageplaatsen toevoegen aan een centrale database waartoe studenten toegang hebben.

Lange termijn

-Studenten-onderzoek moet gemakkelijker zijn weg vinden naar buiten de VUB-sfeer.

-Betere en transparantere communicatie-strategieën rond VUB-onderzoek.

-Alumni betrekken bij toewijzing onderzoeksbudget (binnen overheidsgrenzen). 

-Een manier om alumni gemakkelijker toegang te geven tot onderzoek of onderwijs met een zogenaamde 'pre-doctoral hack'. Alumni die later in hun carrière nog steeds geïnteresseerd zijn in een doctoraat, zouden gemakkelijker naar de VUB kunnen terugkeren om die doelen te bereiken.

Innovatie/valorisatie

Een universiteit mag nooit stilstaan, zeker niet in deze tijden. Innovatie is dan ook een belangrijk onderdeel van het werk van een universiteit buiten de eigen instelling. Alumni kunnen door samenwerking de band van de VUB met academici, bedrijven en het maatschappelijk middenveld helpen versterken. Dit in overweging nemend, kwamen de deelnemers met de volgende ideeën:

Korte termijn

-Een alumni 'nieuwsbrief' over groeiende trends, innovatieve ideeën en best-practices.

-Conferenties, waarbij verschillende sectoren betrokken zijn, over innovatie binnen hun respectieve gebieden voor een blik op recente trends en een algemene kennisuitwisseling binnen de universiteit.

-Alumni nauwer betrekken bij fondsenwervingsprojecten, zodat studenten hun start-up-projecten gemakkelijker kunnen uitbreiden. Praktische voorbeelden van hoe dit zou kunnen worden bereikt, zijn een "Innovatie"- of "Start-Up Beurs".

-een podcast met alumnigasten, waarin onderwerpen als de arbeidsmarkt of praktische werkervaring kunnen worden besproken.

-een "best-practices workshop".

Lange termijn

-Alumni en hun respectieve sectoren/industrieën dichter bij de VUB brengen via (PhD-)onderzoek.

-Een "innovatiecentrum", dat ook studenten, onderzoekers en alumni samenbrengt.

 -Een centraal knooppunt of platform dat alumni op de arbeidsmarkt in contact brengt met studenten aan de VUB die staan te popelen om informatie en connecties te verzamelen.

-Een denktank bestaande uit studenten en alumni, waar ideeën voor (product)innovatie en onderzoek kunnen worden uitgewisseld.

-Het verbinden van grotere bedrijven met student- en alumni-startups via de VUB.

Internationalisering

Een universiteit heeft een bereik dat veel verder reikt dan haar campus(sen), vooral in ons mondiale tijdperk. Alumni zijn een essentieel onderdeel van het bevorderen van die grenzen, aangezien velen van hen buiten België werken en wonen. Alumni betrekken bij het proces van internationalisering van het VUB-merk kan zeer effectief zijn als het goed gedaan wordt. De poging om dat proces te verbeteren heeft de volgende ideeën opgeleverd:

Korte termijn

-Een manier om wetenschappelijke congressen te koppelen aan lokale alumni-evenementen via sociale media, EUTOPIA of alumniverenigingen.

-Een specifieke netwerk- en communicatiestrategie voor overzeese alumni, om lokaal VUB-ambassadeurschap te stimuleren.

-Samenwerken met EUTOPIA en partneruniversiteiten om een 'best practices exchange' met studenten te organiseren.

-Overzeese alumni stage laten lopen bij internationaal gerichte studenten, of richtlijnen geven voor eerste 'working abroad'-experimenten voor pas afgestudeerde VUB-studenten. Praktische instrumenten zijn onder meer informatiesessies, een 'International Job Fair', workshops, een stagedatabank die wordt onderhouden door overzeese alumni en het aanpassen van het VUB Career Center met een meer internationale dimensie.

Lange termijn

-Het onderhouden van een sterk overzees alumni-netwerk via alumni-ambassadeurs, buiten de louter door de VUB georganiseerde evenementen.

 -Creëren van 'alumni-hotspots' via VUB-delegaties en sterkere banden met ambassades. Enkele Alumi hotspots te kiezen op basis van data en strategisch belang voor de universiteit.

Finalisten!

Tot slot werd voor elk van onze vicerectoraten één idee, zowel op korte als op lange termijn, uitgewerkt en in elke rondetafel vastgesteld als het idee met het grootste potentieel.

In de categorie 'internationalisering' zou de VUB op korte termijn een International Career Center kunnen opzetten, waarbij alumni die in het buitenland werken kunnen worden ingeschakeld om studenten die in het buitenland willen werken de nodige informatie te geven voor hun buitenlandse avontuur. Op lange termijn zou de VUB haar alumni-netwerk in het buitenland moeten onderhouden en versterken door "alumni-hotspots" te creëren, met de hulp van buitenlandse ambassades, VUB-delegaties en aangewezen alumni-ambassadeurs.

Wat "onderzoek" betreft, zou op korte termijn een "For Thought"-mixer een doeltreffende manier zijn om alumni in contact te brengen met VUB-onderzoekers. Andere instrumenten om dit te bereiken zouden rondetafelconferenties, beurzen of conferenties kunnen zijn. Voor de toekomst werd het idee van een 'pre-doctoraal traject' voor alumni veelbelovend geacht. Met deze regeling zouden alumni die de VUB hebben verlaten om hun carrière te starten, later kunnen terugkeren om opnieuw doctoraatsonderzoek te verrichten en te promoveren. Dit 'pre-doctoraal traject' zou het gemakkelijker maken om als afgestudeerde alumni opnieuw aan de VUB te studeren.

Wat betreft suggesties voor onderwijs op korte termijn, was het Junior Fellowship een veelbelovend uitgewerkt idee. Het huidige fellowship-contract aan de VUB bedraagt drie jaar, maar een junior fellowship zou dit inkorten tot een jaar of zes maanden. Dit zou zowel de drempel voor aspirant-fellows verlagen als jongere fellows naar voren halen die gemakkelijker als rolmodel voor onze studenten zouden kunnen fungeren. Een educatief idee voor de lange termijn dat verder werd uitgewerkt, was het systeem van "micro-credentials". Met de micro-credentials zouden alumni certificeringen kunnen ontvangen die hun vaardigheden op de arbeidsmarkt kunnen verbreden en hun kennis kunnen aanvullen. Dit systeem zou op twee manieren kunnen werken, aangezien alumni uitgenodigd zouden kunnen worden om als (gast)docent voor deze cursussen te fungeren.

Wat innovatie betreft, was het laatste idee voor de korte termijn de organisatie van een 'start-up competitie' voor studenten, waarbij alumni betrokken zouden kunnen worden om de winnaar(s) van verdere financiering te voorzien om het (de) winnende project(en) te ontwikkelen. In de toekomst zou de VUB een betere manier moeten vinden om academici en alumni via doctoraatsonderzoek te koppelen aan hun respectieve industrieën, om zo een praktische dimensie toe te voegen aan het onderzoek aan de universiteit.