Mentor & Professional Margarita Niavi (39) koos na haar Bachelor in Informatietechnologie in Athene om verder te gaan in Onderwijskunde. De combinatie van beide kennisvelden zorgden voor een uniek cv waardoor ze een gegeerde plek als trainee bij het Europees Parlement te pakken kreeg. Nu werkt ze er als Project Manager. ‘Soms moet je dingen uitproberen en afwachten waartoe ze je leiden.’

Wil je net zoals Margarita de Engelstalige Master in Educational Sciences of de Nederlandstalige Master of Science in Onderwijskunde studeren? Ontdek dan snel de opleiding! Heb je vragen voor Margarita na het lezen van dit artikel? Of ben je gebeten door haar profiel? Contacteer haar dan zeker via LinkedIn.

Margarita, je studeerde eerst Informatietechnologie in Athene en ging daarna verder in Onderwijskunde en kwam zo uiteindelijk terecht bij de VUB. Kan je me meer vertellen over je studiekeuzes?

‘Na mijn Bachelor in Informatietechnologie in Athene ging ik hierin les geven. Omdat ik dit zo fijn vond, besloot ik nog een extra Bachelor in Pedagogische Wetenschappen bij te studeren om les te kunnen geven in de lagere school. Omdat mijn man iets later een jobaanbieding kreeg in België en ik nog een ruimere blik wilde krijgen op het onderwijs, schreef ik me in voor een Engelstalige Master in Educational Sciences aan de VUB. Het lessenpakket boeide me en ik kon er meer leren over curriculumontwikkeling en lesgeven aan verschillende leeftijdsgroepen en mensen met verschillende achtergronden. Via vrienden hoorde ik positieve verhalen over deze universiteit. De keuze was dus snel gemaakt.’

Wat hielp je bij het maken van deze studiekeuzes? Heb je tips voor studenten?

‘Ik begon mijn Master aan de VUB toen ik ouder was dan 30 jaar en al beter wist wat ik wilde. Wat een verschil met mijn Bachelor in Griekenland, waar ik nog zo aftastend was over de toekomst (lacht). De belangrijkste tip voor studenten is om te gaan voor wat ze leuk vinden. De dingen gaan nu eenmaal gemakkelijker wanneer je gemotiveerd bent.’

Is er een bepaalde syllabus/les/prof die je altijd zal bijblijven?

‘Prof. Nadine Engels benaderde de lessen op een goede manier. Ze gaf moeilijke oefeningen, maar op het einde ervan besefte je hoe alomvattend deze waren voor alle leerstof dat we doorheen het jaar hadden gezien. Tot op vandaag herinner ik me nog veel van haar lessen.’

Is er een moment uit je studententijd die je nooit zal vergeten?

‘Ik combineerde mijn studies aan de VUB met een traineeship bij het Europees Parlement. Ik kwam vaak om 18u30 thuis van het werk en ‘s avonds beende ik bij met wat ik had gemist op school en werkte ik aan mijn taken. Ik had enkele goede vrienden in mijn richting die me hielpen met notities, maar er bleef weinig vrije tijd over om iets te gaan drinken na de lessen.’

Tips & Tricks

Eerstejaarsstudenten: ‘Wat je ook studeert, je leert altijd bij’

‘Mijn studies in Informatietechnologie waren anders dan ik verwachtte, maar het was goed dat ik de richting wat tijd gaf, dingen uitprobeerde en me eerder afwachtend opstelde. Als het echt tegenvalt, is het goed om te onthouden dat je bij elke studie leert en je altijd een andere richting kan uitgaan.’

Laatstejaarsstudenten: ‘Zet door’

‘Zelfs ben je aan het einde van de rit wat moe, doe je best om je studies af te maken. In het laatste semester was ik zwanger en moest ik voortmaken met mijn thesis. Gelukkig kon ik nog steeds mijn werk en studies combineren. Op de graduation ceremony was mijn zoon van 3 maanden oud erbij, dit leverde heel wat mooie foto’s op.’

‘Het loont om studies te combineren en zo een uniek profiel te creëren’

Hoe bouwde je je carrière uit na je Master in Onderwijskunde aan de VUB?

‘Toen ik naar Brussel verhuisde in 2015 omdat mijn man hier een job had, startte ik met het solliciteren voor masters en jobs. Het was héél moeilijk, voor een lange tijd had ik niets en dan plots was alles er in één keer: de master aan de VUB én mijn traineeship aan het Europees Parlement. Er waren 2200 kandidaten, terwijl er amper 130 plekken waren. Ik had veel geluk dat ze iemand zochten met zowel een achtergrond in informatietechnologie als in onderwijskunde en ik de enige kandidaat was met deze kwalificaties. Beide kennisvelden kwamen hier samen. Het loont dus om studies te combineren en zo een uniek profiel voor jezelf te creëren.’

Wat hield je traineeship in en hoe evolueerde je verder?

‘Tijdens mijn traineeship in het Europees Parlement ondersteunde ik een team dat verantwoordelijk was voor de taaltraining van de leden van het Europees Parlement en werkte ik samen met veel taalleerkrachten. Hierna werkte ik enkele maanden als administratief assistent bij EACEA (het Uitvoerend Agentschap onderwijs, audiovisuele media en cultuur van de Europese Commissie) tot ik opnieuw een contract kreeg aangeboden bij het Europees Parlement.’

Wat is je rol bij het Europees Parlement vandaag?

‘Ik werk er als project manager en ga na of bepaalde procedures in dossiers toegepast zijn of niet. Dit helpt de verkozen leden van het Europees Parlement op een goede manier hun projecten uit te laten voeren.’

Welke skills uit je opleiding heb je kunnen inzetten in je loopbaan?

‘De medestudenten in mijn master waren heel multicultureel. Er kwamen vijf à zes personen uit Samoa, vijf Grieken maar ook mensen uit Vietnam en Cambodja. De groepen waarin we werkten wisselden constant en het was leuk om met al deze mensen te leren samenwerken. Het was niet altijd evident om elkaar te begrijpen omdat we een andere achtergrond en cultuur hadden en uit verschillende schoolsystemen kwamen. Dit heeft me wel veel bijgebracht in mijn latere carrière. Nu, bij het Europees Parlement, werk ik samen met mensen van overal.’

Welke essentiële skills leerde je bij tijdens je carrière?

‘Ik heb voornamelijk geleerd om prioriteiten op te lijsten en efficiënt te zijn. Het is belangrijk om oplossingen simpel en begrijpbaar te maken.’

Wat was je grootste professionele uitdaging en wat leerde je daaruit?

‘Ik heb niet één specifieke uitdaging gehad, maar wel geleerd om te schipperen tussen vele partijen, de harmonie te bewaren in een team en goede oplossingen te vinden. Mijn geduld en humor hebben al veel zaken gered (lacht). Het is ook belangrijk om privé en werk gescheiden te houden. Het is professioneel om dingen op het werk niet te persoonlijk te nemen.’

Hoe ziet een doordeweekse werkdag op je job eruit?

‘De werkdag begint om 8u30 en eindigt rond 18u. De drukte hangt ook samen met de activiteiten van het Parlement, of er plenaire sessies zijn of niet. Mijn collega’s en ik hebben dezelfde rol, maar werken individueel op onze eigen projecten.’

Hoe zie je de toekomst?

‘Ik zou graag terug meer in Onderwijskunde terechtkomen omdat ik dat ook het leukste vind.’

#DeWereldHeeftJeNodig

Hoe draag je in jouw job bij aan een betere wereld?

‘Door verschillende procedures en projecten te monitoren, leveren wij een verbeterde dienst aan de leden van het Europees Parlement. Wij helpen hen om hun taken beter te vervullen, taken waarvoor zij verkozen zijn door het volk. Wij helpen hen dus om de belangen van de EU-burgers beter te representeren.’

Wil je net zoals Margarita de Engelstalige Master in Educational Sciences of de Nederlandstalige Master of Science in Onderwijskunde studeren? Ontdek dan snel de opleiding! Heb je vragen voor Margarita na het lezen van dit artikel? Of ben je gebeten door haar profiel? Contacteer haar dan zeker via LinkedIn.