Een hybride voertuig wordt aangedreven door een combinatie van elektromotoren en een verbrandingsmotor. Door deze verschillende krachtbronnen op een slimme manier te combineren, kan een flinke brandstofbesparing worden gerealiseerd. Daar komt bij dat een hybride aandrijfsysteem het mogelijk maakt om de energie die vrijkomt tijdens het remmen te gebruiken om de batterij bij te laden. In gewone wagens gaat deze energie geheel verloren in de vorm van wrijvingswarmte.
 
40 procent efficiënter
Hybride aandrijving heeft in personenwagens haar waarde inmiddels ruim bewezen. Maar toepassing ervan in zwaardere voertuigen zoals bussen en vrachtwagens wordt gehinderd door technische uitdagingen: de optimalisatie van de aandrijflijn en het opschalen van de batterijen. Om deze uitdagingen het hoofd te bieden, heeft de Europese Commissie via ORCA (Optimised Real-world Cost-Competitive Modular Hybrid Architecture for Heavy Duty Verhicle) 2,1 miljoen euro toegekend aan MOBI VUB om het energiemanagement van de aandrijflijn en de batterijen sterk te verbeteren. ‘Dat moet leiden tot hybride bussen en trucks die 40% efficiënter zijn,’ zegt Noshin Omar, die het project vanuit MOBI VUB coördineert.
 
Snel de weg op
Dankzij de multidisciplinaire expertise die de onderzoeksgroep in huis heeft, kan MOBI ook een bijdrage leveren aan andere onderdelen van het hybride systeem, waaronder energieomzetting en -recuperatie. Verder zullen de onderzoekers zich buigen over aspecten als milieu-impact en total cost of ownership (TCO).
 
De bedoeling is dat het onderzoek op korte termijn tot demonstratievoertuigen leidt. Volvo neemt de kleine bezorgvrachtwagen voor zijn rekening terwijl IVECO de bus zal bouwen. Deze voertuigen zullen vervolgens in het verkeer worden getest. Het onderzoek gaat in oktober van start en heeft een looptijd van vier jaar.