Het is dit jaar 30 jaar geleden dat Dirk Frimout als eerste Belg een ruimtereis maakte en 20 jaar geleden dat Frank De Winne de ruimte in vloog. Om die twee bijzondere gebeurtenissen te vieren, organiseerden de Vrije Universiteit Brussel (VUB) en de Université Libre de Bruxelles (ULB) voor de tweede keer een Space Day.

1.300 scholieren van het 4e, 5e en 6e middelbaar maakten kennis met de wondere wereld van de ruimtevaart en vijf astronauten. Tijdens het geanimeerde programma in het Paul-Emile Janson auditorium van de ULB vertelden VUB- en ULB-onderzoekers over hun onderzoek en de impact ervan op ruimtevaart. Onderwerpen zoals hoe astronauten beschermd worden tijdens terugkeer naar de aarde, en de invloed van gewichtloosheid op de gezondheid van het beendergestel kwamen aan bod. Net als – natuurlijk – hoe groot de kans is dat er buitenaards leven bestaat.

Na de presentaties van de wetenschappers schetsten drie vertegenwoordigers van de Belgische ruimtevaartindustrie een beeld van hun sector. Tot slot konden de verzamelde scholieren anderhalf uur lang vragen stellen aan de aanwezige astronauten. Dat laatste was een hoogtepunt van de Space Day, ook al omdat de astronauten niet van de minste waren. Naast Dirk Frimout betraden Charles Bolden - voormalig bestuurder van NASA, met 4 shuttle missies op zijn naam - Anna Fisher en Robert Thirsk het podium. Thirsk verbleef zes maand in het Internationaal Ruimte Station ISS. Ook Vladimir Pletser van het European Space Agency (ESA) was van de partij.

Space Day kadert in de Belgian Space Week, waarbij in verschillende steden evenementen met betrekking tot de ruimtevaart worden georganiseerd. Met het initiatief willen de VUB en de ULB middelbare scholieren warm maken voor wetenschappen in het algemeen en ruimtevaartonderzoek in het bijzonder. Na de vraag- en antwoordsessie vertrokken de astronauten en de vertegenwoordigers van de Belgische ruimtevaartindustrie naar het nabijgelegen studentenrestaurant van de VUB Main Campus om er een Space Lunch te genieten in het bijzijn van onder andere VUB-vicerector Onderzoek Pieter Ballon en zijn collega van de ULB Marius Gilbert. Ook schoven verschillende studenten mee aan tafel.