Van 5 tot 16 februari 2024 organiseert de Vrije Universiteit Brussel (VUB) samen met het RITCS de multi-mediatentoonstelling “The Resistance of The Textiles”. Deze expo laat de bezoeker de weefrituelen en de ceremoniële klederdracht van de inheemse volkeren in Bolivia zien. Deze volkeren beschouwen kledij als een uitdrukking en behoud van hun culturele identiteit. Aansluitend bij de tentoonstelling vindt op 15 februari een lezing plaats.

The Resistance of The Textiles kwam tot stand dankzij een samenwerking tussen de afdelingen Sociologie, Rechten en Educatieve Wetenschappen van de VUB en de Brusselse RITCS School of Arts. Hij is gebaseerd op het onderzoek en de bevindingen van de Boliviaanse VUB-doctoraatsstudent in de Rechten Maria Isabel Rojas. Zij is expert op het gebied van internationaal mensenrechtenrecht en voert Transdisciplinair Gemeenschapsgericht Onderzoek (TCBR) uit via veldwerk in Colombia, Costa Rica, Panama, Ecuador en Bolivia. Haar focus ligt op de verdediging van culturele rechten van inheemse en tribale volkeren in het Inter-Amerikaanse mensenrechtenstelsel.

Voor deze tentoonstelling onderzocht Rojas de culturele rechten van inheemse volkeren in Bolivia. Haar onderzoek toont aan hoe men het weven en dragen van ceremoniële textiel in de Boliviaanse Jalq’a-gemeenschappen van generatie op generatie overdroeg, en zo bijdroeg aan het behoud en de voortzetting van de culturele identiteit. Ook in de hedendaagse ceremonies en festiviteiten staat de textiel centraal in het bevestigen van de culturele identiteit.

“De tentoonstelling laat zien dat het weven en dragen van ceremoniële textiel rituele collectieve praktijken zijn die verder gaan dan technische vaardigheden en optredens om de kosmologische wereldvisie en gemeenschappelijkheden van de inheemse Jalq’a-cultuur in Sucre en Potosí uit te drukken, over te dragen en te versterken”, aldus Rojas. “We nodigen de bezoekers van de tentoonstelling uit om na te denken over het dragen van kleding als een manier om culturele identiteit uit te drukken en te behouden als een fundamenteel mensenrecht.”

Aansluitend bij de tentoonstelling organiseren de VUB en het RITCS op donderdag 15 februari op de VUB-campus een lezing. Die draagt de titel “The resistance of the textiles: Community and Art-Based Research to promote Cultural Indigenous Rights in Bolivia”. Naast doctoraatsstudente Maria Isabel Rojas, nemen Professor Gerrit Loots en Laura Vandewynckel het woord. Professor Emeritus Loots is verbonden aan de VUB Afdeling Sociologie en coördinator van de Onderzoekseenheid Kwalitatief Onderzoek in Actie (QRIA). Hij is betrokken bij Transdisciplinair Gemeenschapsgericht Onderzoek (TCBR) in Bolivia en Colombia. Laura Vandewynckel is een interdisciplinaire kunstenaar die film, theater en poppenspel combineert. Ze voert een doctoraatsonderzoek uit aan de VUB en RITCS, waarin ze de potentie van automata (poppen, robots en kinetische sculpturen) als therapeutische en activistische instrumenten onderzoekt.