Stand-up-comedian en VUB-fellow Erhan Demirci organiseert benefietoptredens om geld in te zamelen voor slachtoffers en hun families in Turkije. Het maakt hem trots om te zien hoeveel solidariteit en bereidheid er is om te helpen. Erhan wil jaarlijks een benefietconcert blijven organiseren om te helpen. Hij maakt ons duidelijk: humor verlicht de pijn.

1/ Vanwaar heb je het idee gekregen om benefietoptredens te organiseren?

De eerste reflex wanneer je maandagochtend op staat en je ziet dat je land van herkomst getroffen is door twee zware aardbevingen is om te helpen. Er vielen duizenden doden en veel kinderen waren hun ouders kwijt. Omdat ik als komiek al vaak benefietoptredens had gedaan, dacht ik dat het tijd was om zélf een evenement te organiseren. Ik wilde solidair zijn en de mensen helpen om wie ik geef

2/ Hoe voelt het voor jou om iets te kunnen betekenen?

Ik wou dat ik meer kon doen. Zoals het sturen van 500 containers en het bouwen van een nieuwe school en ziekenhuis, maar met mijn mogelijkheden heb ik geprobeerd om iets op poten te zetten dat eigen is aan mij: een comedy optreden. Ik heb mijn collega's via sms gecontacteerd en ze waren meteen bereid om deel te nemen aan de show. De tickets geraakten snel verkocht, en ik ben trots op deze vorm van solidariteit en bereidheid om de mensen te helpen. Het maakt me blij om te zien dat mensen zich zorgen maken en er willen zijn als er iets ergs gebeurt.

3/ Hoe leeft het binnen de Turkse gemeenschap in België?

Er zijn veel verenigingen die contact met mij opnemen voor verschillende acties, waaronder eetfestijnen waarbij ik kan helpen met promotie of gewoon events waar ik aanwezig kan zijn. Zelfs mensen die mij niet persoonlijk kennen komen naar mijn deur om geld te doneren voor goede doelen. Dit geeft me een gevoel van trots en dankbaarheid voor de gemeenschap.

4/ Verwacht je dat de aandacht en het medeleven vanuit West-Europa zo groot blijft?

Ik hoop natuurlijk dat het zo blijft. Helaas is het normaal dat de aandacht op den duur kan afzwakken, dat hebben we bijvoorbeeld gezien bij de situatie in Oekraïne. We zijn bezig met het oprichten van een vzw en ik wil jaarlijks een benefietconcert organiseren om ook op een duurzame manier bij te dragen. Het is aan ons om te zorgen dat het geen overkill wordt en dat we de hulp op een mooie en duurzame manier kunnen onderhouden.

5/ Hoe kan je humor vinden in zo een humanitaire ramp?

De comedy optredens die we organiseren, ondanks de tragedie die heeft plaatsgevonden, helpen ons geld in te zamelen om mensen te helpen. Het kan cru klinken wat ik nu ga zeggen, maar het leven gaat door. Ook al zal de pijn van de slachtoffers en hun families nog jaren duren. Als we naar hen toe gaan en hen een glimlach kunnen bezorgen, zelfs voor een uur, dan is het voor mij geslaagd. Ik gebruik mijn sterkste wapen, mijn mond en manier van communiceren, en dat hoeft niet in de weg te staan van het helpen van anderen. Na een uur gelachen te hebben, merken we dat mensen weer opgeladen zijn en verder kunnen gaan. Mensen vragen zich soms af: ‘tragedie en humor, kan dat wel?’. Wel, ik vind dat juist het allersterkste wapen.

Overzicht benefietoptredens

07/03/23 – Oostende