Vandaag werd het startschot gegeven voor de graduation ceremonies van de Vrije Universiteit Brussel op de Grote Markt in Brussel, een bijzondere plaats die symbool staat voor de verbondenheid tussen de universiteit, haar studenten en de stad. De VUB wuift tweeduizend masterstudenten uit in het bijzijn van hun familie en vrienden. Vanop het balkon van het Brusselse Stadhuis worden ze gelauwerd om hun inzet en het behalen van een diploma, de bekroning van hun universitaire carrière. Na de ceremonie op de grote Markt zetten de studenten hun viering verder op de Kunstberg.

Drie dagen lang staat de Grote Markt in Brussel in het teken van de VUB-afstudeerceremonies. Om de beurt zwaaien de tien faculteiten, het Multidisciplinair Instituut Lerarenopleiding en BRUFACE hun studenten uit onder een luid applaus.

Bij elke ceremonie spreken enkele prominente sprekers de afstuderende masters toe. Onder hen de decaan en/of de rector van de faculteit, de Brusselse burgemeester Philippe Close en enkele VUB-alumni. Ze inspireren de studenten om zich, ook na hun studies, blijvend te engageren voor een betere wereld door te kiezen voor een maatschappelijk zinvolle carrièreDaarnaast volgt ook de bekendmaking van de laureaten en worden enkele prijzen uitgedeeld.

Na de viering wordt de lichting van 2022 uitgenodigd in Plein Publiek BXL of Château Moderne, twee unieke locaties op de Kunstberg in Brussel. Samen met hun genodigden heffen ze er het glas op het behalen van hun universitaire diploma.

"Je diploma ontvangen op de Grote Markt is een heugelijke gebeurtenis met veel symboliek", benadrukt Philippe Close, burgemeester van de Stad Brussel. “We zijn blij dat we de studenten van de ULB, VUB en Haute École Francisco Ferrer en hun gezin die ervaring kunnen bieden. Het is een nieuwe traditie die nu deel uitmaakt van het Brusselse studentenleven.

“Als Urban Engaged University is verbinding met de stad van het allergrootste belang”, aldus Jan Danckaert, die voor het eerst de VUB-studenten proclameert als rector van de VUB. “We zijn dan ook ontzettend blij dat we die connectie kunnen versterken en onze afgestudeerden opnieuw kunnen proclameren op de Grote Markt van de hoofdstad. Enerzijds laten we hen op deze manier voelen hoe trots we als Alma Mater op onze studenten zijn. Het behalen van een diploma is de bekroning van hun persoonlijke groei en intellectuele ontwikkeling, wat een applaus verdient. Anderzijds willen we onze afgestudeerde masterstudenten ook aanmoedigen om ambassadeurs te worden van onze universiteit en van de stad Brussel, en hen inspireren om hun stempel te drukken op de maatschappij en bij te dragen tot een betere wereld.”

Na de ceremonies van de VUB, volgen nog de afstudeermomenten voor de studenten van de UniversitĂ© libre de Bruxelles en de Haute École Francisco Ferrer. In totaal zullen de afstudeerfestiviteiten van de drie instellingen een week duren, van 10 tot 16 oktober.

Het programma van de VUB-afstudeerceremonies

Faculteit

Spreker

Wetenschappen & Bio-Ingenieurswetenschappen