De VUB-onderzoeksgroep CLEA (Center Leo Apostel) ontwikkelde het Engelstalige educatieve verrijkingsprogramma ‘Springbok’. Springbok is een leerprogramma dat hoogbegaafde kinderen van 11 tot 15 jaar, naast het reguliere schoolprogramma, kunnen volgen. Het idee is hetzelfde als dat van de gekende Kangoeroe-klassen uit de basisschool, maar dan toegepast op het secundair onderwijs. De leerling kiest per semester om het traject al dan niet te verlengen. Als onderdeel van dat lessenpakket volgen de leerlingen deels les op de VUB-campus.

Het is geen gemakkelijke uitdaging om op maat gemaakt secundair onderwijs aan te bieden aan hoogbegaafde kinderen. Velen van hen zijn op zoek naar diepere en interdisciplinaire integratie van de vakken die ze op school leren, maar het reguliere schoolsysteem biedt dat niet voldoende aan. Springbok probeert aan die nood tegemoet te komen.

Leren op de campus in combinatie met thuisonderwijs

In elk semester volgen de scholieren 20 Springbokdagen die de reguliere schooldagen vervangen. 8 van die 20 dagen nemen de vorm aan van immersieve sessies op drie locaties: Brussel (op de VUB-campus), Brugge en Dinant. Het VUB-onderzoeksteam CLEA organiseert de sessies vanuit een pedagogie geïnspireerd door scouting, waarbij groepen van meerdere leeftijden samen reizen, eten en leren.

“Traditioneel zijn universiteiten en bibliotheken altijd stimulerende omgevingen geweest voor hoogbegaafde adolescenten”, aldus Marta Lenartowicz, VUB-onderzoeker bij CLEA. “Door de vrijdenkende en innovatieve geest van de VUB voor hen toegankelijk te maken, willen we inspiratie en zorg bieden aan jongeren die naar een extra input verlangen.”

De 12 andere dagen volgen de leerlingen les van thuis uit. Dat zorgt voor een onderbreking van de intense sociale blootstelling die voor veel hooggevoelige, introverte mensen emotioneel overweldigend is. De lessen vinden plaats via een videosysteem dat een spelachtige omgeving met avatars en ruimtes/terreinen combineert. Bovendien vinden grote delen van die “remote Wednesdays” niet zittend achter de computer plaats, maar focust men op vaardigheden en routines om gezond, zelfregulerend, productief en creatief te blijven.

Creatieve lesinhoud

Om de scholieren zo goed mogelijk te stimuleren, nemen de Springboklessen en workshops de vorm aan van ‘onderzoeksexpedities’. De leerlingen ontwikkelen hierbij een integratief interdisciplinair begrip van kennis dat men gewoonlijk in schoolvakken en graden scheidt. Dat begrip verdiepen ze vervolgens met inzichten die voortkomen uit een reeks academische onderzoeksgebieden zoals ecologie, psychologie, filosofie, geschiedenis, politiek, sociologie, economie en technologie. Ten slotte bevat elke Springbokdag een uur waarin de deelnemers hun gewone opdrachten van school afmaken.

Geïnteresseerde ouders kunnen hun kind vanaf heden inschrijven voor het Springbokprogramma, dat loopt van oktober 2023 tot mei 2024.