Met de bijzondere wetenschappelijke richting versterken de initiatiefnemers de gelijke onderwijskansen van jongeren. Het ‘opstromen’ naar STEM-gerelateerde opleidingen vergroot bovendien hun kansen op de arbeidsmarkt. In de hoogtechnologische samenleving van vandaag klinkt de roep om STEM-professionals immers steeds luider.
Het 7de jaar ASO verkleint het risico dat jongeren niet slagen in het eerste jaar van hun bacheloropleiding. Een mislukking kost hen zowel studiekrediet als geld, dat kinderen uit een minder kansrijke omgeving vaak niet hebben. Voor veel jongeren uit Brussel en Vlaams-Brabant is er momenteel geen mogelijkheid om een dergelijk voorbereidend jaar te volgen in hun regio. Uitwijken naar gelijkaardige opleidingen in Antwerpen, Gent of Kortrijk is geen optie vanwege de afstand en het niet gekend zijn van deze initiatieven.
“Een 7de jaar bijzondere vorming in het Brussels hoofdstedelijk gewest is broodnodig. Leerlingen in de tweede graad kiezen wel vaker voor een richting met minder wiskunde. Op hun 18de beseffen ze dat ze die wiskunde nodig hebben voor hun studiekeuze. Het is slecht voor het welbevinden van deze leerlingen om onmiddellijk door te stromen naar een hogeschool of universiteit waar ze afstevenen op een mislukking,” aldus Patrick De Clercq, Directeur GO! Atheneum Etterbeek.
“Het secundair onderwijs is vandaag nog te veel gericht op vroeg keuzes maken. Keuzes die vaak grote gevolgen hebben op de verdere toekomst van de jongere. Dat is niet de essentie van gelijke onderwijskansen. Met dit 7de jaar wordt een oplossing geboden voor wie eerder een andere keuze maakt en later toch een wetenschappelijke richting uit wil. Om die reden maakt de scholengroep graag middelen vrij om dit 7de jaar in te richten,” aldus Jurgen Wayenberg, Algemeen directeur GO! scholengroep Brussel.
Wiskunde is sleutel tot hoger onderwijs
De klemtoon in dit 7de jaar ASO ligt op wiskunde en wetenschap. Zo worden tekorten in de vooropleiding weggewerkt en opent het de deur naar studies zoals bio-ingenieurswetenschappen, architectuur, biomedische wetenschappen, chemie, fysica, geneeskunde, industriële wetenschappen, informatica, militaire school, piloot, toegepaste economische wetenschappen, psychologie, handelsingenieur en wiskunde. Op al deze gebieden is de nood aan meer STEM-professionals groot. Voor deze richtingen is het nodig om abstraherend te kunnen werken en denken met de bagage van de derde graad wetenschappen-wiskunde. Het opnemen van academisch Nederlands in deze opleiding helpt hen verder eventuele taalbarrières te overwinnen
“De lessen vinden plaats op de campus én in de labo’s van de VUB en worden gegeven door leraren van het GO! Atheneum Etterbeek en assistenten van de VUB. Deze nauwe samenwerking tussen universiteit en de Brusselse Scholengroep scholen is niet alleen uniek maar verlaagt bovendien de drempel naar de universiteit daar de studenten al tijdens het 7de jaar kennis maken met het campusleven,” besluit Jan Danckaert, vicerector Onderwijs- en Studentenbeleid van de VUB.
Lees ook:
HLN: "VUB richt wiskundig zevende jaar op"