De 2de editie van de ‘Expert Class in Cycling Management’ aan de Vrije Universiteit Brussel gaat van start. De opleiding bestaat uit een reeks van 12 seminaries - telkens op donderdag van 14 tot 21 u - en een meerdaagse studiereis. De universitair ondersteunde opleiding is uniek voor de Lage Landen en heeft tot doel de wielerindustrie verder te professionaliseren.

De opleiding geeft deelnemers de kans om zich bij te scholen of te herscholen tot expert in wielermanagement. De seminaries overschouwen het hedendaagse wielrennen vanuit verschillende bedrijfseconomische invalshoeken. Daarbij komen onder andere de juridische omkadering van koersen, wielermanagement, wielereconomie, ondernemerschap, marketing, projectmanagement, en zelfs ‘artificiële Intelligentie in en voor de koers’ aan bod. Voorts is er een exclusieve casestudie over de Brussels Universities Cyclocross, de praktijkbijdrage van de VUB aan de X2O Badkamers Trofee. De 5e editie van de VUB- en ULB-campuscross vindt plaats op zondag 19 februari 2023.

​

In juni trekken de deelnemers op (facultatieve) driedaagse studiereis naar Zwitserland voor een bezoek aan de UCI (Union Cycliste Internationale) en het IOC (International Olympic Committee). Ter plaatse bieden alumni van de opleidingen ook unieke gastlessen en netwerkmogelijkheden aan.

De Faculteit Lichamelijke Opvoeding en Kinesitherapie van de VUB en Sportcareers ontvangen veertien deelnemers voor de ‘Expert Class in Cycling Management'. Het startschot wordt donderdag 12 januari gegeven, om 14 u. Bij het succesvol beëindigen van de opleiding ontvangen deelnemers een getuigschrift 'Expert Class in Cycling Management'.

Meer info: https://www.expertclasscycling.be/