Een lopend onderzoek aan de VUB gaat na wat er in ons brein gebeurt tijdens en na verschillende cognitieve en fysieke taken. Uit de analyse van de resultaten moet blijken hoe cognitieve en fysieke taken ons functioneren beïnvloedt. De onderzoekers willen ook een groter inzicht vergaren in de verschillende vormen en gevolgen van vermoeidheid. Op basis van deze kennis willen ze vermoeidheid bestrijden, en waar mogelijk zelfs vermijden.

In het dagelijkse leven krijgen we te maken met alledaagse taken die mentale en fysieke druk opleggen. Stress en workload, zowel op het werk als thuis, spelen vaak een grote rol. Er ontstaat een algemeen gevoel van vermoeidheid waar we vaak geen blijf mee weten. Het is onduidelijk hoe we deze vermoeidheid kunnen bestrijden.

“We weten nog altijd niet wat er in het brein gebeurt tijdens taken die ons uitputten, waardoor we ook niet weten hoe we vermoeidheid kunnen bestrijden”- Drs. Jelle Habay, doctoraatsonderzoeker.

De onderzoeksgroep Menselijke Fysiologie en Sportkinesitherapie (MFYS), verbonden aan de Faculteit Lichamelijke Opvoeding en Kinesitherapie, gaat in een lopend onderzoek na wat er in ons brein gebeurt tijdens diverse cognitieve en fysieke taken. Kennis over wat er in ons brein gebeurt tijdens het uitvoeren van taken die typisch leiden tot vermoeidheid, zou ons in staat moeten stellen meer inzicht te vergaren in de effecten die teweeg gebracht worden en hoe we kunnen voorkomen ons volledig uitgeput te voelen aan het einde van de dag.

De studie is een samenwerking tussen de Vrije Universiteit Brussel (VUB) en de Koninklijke Militaire School (KMS). De breinactiviteit van 100 personen wordt getest tijdens verschillende cognitieve en fysieke taken. Het is de eerste keer dat er op zo grote schaal breinonderzoek uitgevoerd wordt. Uit de resultaten zal blijken op welke manier lang cognitief en fysiek werk ons functioneren beïnvloedt.  Met de bedoeling richtlijnen uit de schrijven die de gevolgen van meerdere soorten vermoeidheid kan bestrijden.

Proefpersonen gezocht

Ben je ouder dan 30 jaar en heb je interesse om deel te nemen aan het onderzoek? Inschrijven kan via https://forms.office.com/r/qxnYqT0DRn, de onderzoekers zullen contact met je opnemen om een afspraak te maken.