Onderzoekers en academici van de VUB & imec hebben een plek veroverd in Guinness World Records (het vroegere Guinness Book of Records). Ze maakten samen met de bezoekers van het Nerdland Festival de langste keten van robots ooit, die bovendien ook nog op licht reageren. VUB/imec-professor Bram Vanderborght en het technisch team Ellen Roels, GabriĂ«l Van De Velde, Hendrik Cools en Niklas Steenackers werkten de afgelopen maanden keihard aan het project. Ze vestigden hun record met een keten van 334 zelfontworpen robots. De VUB-onderzoeksgroep BruBotics wil met zijn record robots dichter bij de mensen brengen. “Onze doelstelling was vooral deelnemers op een interactieve manier kennis te laten maken met robots”, zegt Vanderborght. “En we zijn trots dat dat gelukt is.”

Het initiatief ging uit van de onderzoeksgroep BruBotics, het Brussels Human Robotics Research Center van de VUB, die de robots zelf ontwierp. “De robots reageren op licht met de sensoren die zijn ingebouwd”, zegt Ellen Roels, BruBotics-onderzoeker en VUB-doctoraatstudent. Dat is belangrijk, want om het record te behalen, moesten de robots reageren op iets in hun omgeving. “Hoe meer licht, hoe sneller de armpjes en het hoofdje bewegen. Ze hebben ook een hartje dat via aanpassingen aan de basiscode van kleur kan veranderen.”

Bezoekers van het Nerdland Festival hielpen mee met het in elkaar steken, het programmeren en het versieren van de robots. “Zonder hun hulp zouden we zeker geen 334 robots gehaald hebben en dus ook geen record”, aldus nog Roels.

Nochtans komt er heel wat kijken bij het bouwen van een robot. “Het is een multidisciplinaire bezigheid waarin zowel technische, als sociale, humane en medische wetenschappen samenkomen”, zegt Vanderborght “We wilden dat ook duidelijk maken met het wereldrecord. Samen kunnen we grootste dingen verwezenlijken en iedereen kan bijdragen op basis van zijn of haar sterktes.”

Publiek bij wereldrecord robotketen

Omdat bezoekers zelf met de robots aan de slag konden, kregen ze een beter idee over wat de techniek nu eigenlijk inhoudt. “Zo willen we de angst voor robots wegnemen”, zegt Vanderborght. “Nerdland is een ideaal festival om dat op een speelse manier te doen.”

De robots moesten elkaar ook raken, maar dat zou leiden tot een keten van bijna 35 meter. Ook daar werd een oplossing voor gezocht. De robotketen stond op een sokkel die gemaakt werd door de schrijnwerkerij van de dienst VUB-infrastructuur naar een ontwerp van BruBotics, net als het design van de robots. Het Fablab van de VUB sneed alle robotonderdelen met lasers uit. Het hele project is een samenwerking tussen BruBotics, IMEC en VUB. En de bezoekers van Nerdland Festival…

“Het vorige record stond op naam van een school in Hong Kong met een keten van 255 robots”, zegt Brubotics innovation manager Gabriël Van De Velde. “Het stamt al uit 2007. Wij bouwden 334 exemplaren, maar dat lukte enkel dankzij de enthousiaste hulp van de Nerdland Festival bezoekers.”

De toren met robots zal binnenkort te bewonderen zijn in Technopolis, het "doe-centrum" voor wetenschap en technologie in Mechelen.

De bezoekers van Nerdland stonden graag in de rij om VUB-onderzoeksgroep BruBotics aan het wereldrecord robotketen te helpen.