Een keten van 350 robots. Dat Guinness World Records willen VUB/imec-professor Bram Vanderborght en onderzoekers Ellen Roels en Gabriël Van De Velde op het Nerdland Festival vestigen. Samen met hun teamleden van de VUB-onderzoeksgroep BruBotics willen ze zo robots dichter bij de mensen brengen. De recordpoging wordt gedaan op zondag 28 mei tussen 15u en 18u.

De robots reageren op licht met de sensoren die zijn ingebouwd. Hoe meer licht hoe sneller de armpjes bewegen. Ze hebben ook een hartje dat via aanpassingen aan de basiscode van kleur kan veranderen. Bezoekers vanaf zeven jaar kunnen meehelpen met het in elkaar steken, programmeren en versieren van de robots. De opbouw is op zaterdag 27 en zondag 28 tot 15u00. Het huidige record van een robotketen staat op naam van een school in Hong Kong met een keten van 255 robots. Het stamt al uit 2007.

Alle robots staan op een torenblok die gemaakt is door de schrijnwerkerij van VUB-Infrastructuur. Brubotics heeft het ontwerp daarvan gemaakt, net zoals ze het design van de robots hebben gedaan. Het Fablab heeft alle robotonderdelen met lasers uitgesneden. Het hele project is een samenwerking tussen BruBotics, IMEC en VUB. Imec is een internationaal Vlaams onderzoekscentrum voor nano-elektronica en digitale technologie.

Robotprofessor aan de VUB, Bram Vanderborght: “We hopen echt dat record te vestigen. Met behulp van de bezoekers, jong en oud, moet dat lukken. Doordat zij zelf met de robots aan de slag kunnen gaan, willen we niet alleen interesse wekken in robottechnologie, maar de mensen ook een juist idee bijbrengen wat dergelijke techniek nu eigenlijk inhoud en de angst voor robots weg te nemen. Nerdland is een ideaal festival om dat op een speelse manier te doen.”

Nerdland

Het Nerdland Festival is het grootste openlucht wetenschapsfestival van België. Tijdens dit evenement word je ondergedompeld in een wereld van spannende shows, focusgesprekken door onderzoekers, workshops, en experimenten. Alles met 1 gemene deler: wetenschap Lieven Scheire en Hetty Helsmoortel ontvangen alle nieuwsgierigen  op 26, 27 en 28 mei 2023 op het Domein Puyenbroeck in Wachtebeke. Meer info: https://www.nerdlandfestival.be/nl.

VUB-onderzoekers op nerdland

Naast Brubotics zullen nog andere VUB-wetenschappers op het festival te bewonderen zijn.

• Bewegingswetenschapper Ruben Debeuf zit in de show Cyborg, over de grens tussen mens en machine. Ruben showt zijn gamingapp Ghostly voor spierkrachttraining.
  • Natuurwetenschapper Vincent Ginis zit in de show van wetenschapstijdschrift Eos.
  • Communicatiewetenschapper Pieter Duysburgh doet mee aan de stand van Amai!, met alles over artificiële intelligentie.
  • Filosoof Jean Paul Van Bendegem spreekt over Frankenstein.

Het hele programma vindt u op de site van Nerdlandfestival.

Over BRUBOTICS

Het Brussels Human Robotics Research Center, BruBotics, is een gezamenlijk initiatief van 8 onderzoeksgroepen van de Vrije Universiteit Brussel (VUB) die ernaar streven de kwaliteit van leven te verbeteren door middel van Human Robotics. Met meer dan 100 onderzoekers die expertise combineren in robotica, AI, revalidatie, fysiologie, sociologie, veroudering, marketing en eHealth, is BruBotics een van de leiders in het Europese onderzoek naar menselijke robotica. www.brubotics.eu.