VUB is voortrekker in eSports-onderzoek

Wereldwijd zijn eSports een snelgroeiende sporttak. Het is ook een medium dat nog altijd om heel wat maatschappelijke duiding vraagt. Vandaag zet de Vrije Universiteit Brussel “Esports, Maatschappij & Onderwijs” in, een nieuw concept rond competitief gamen waarvoor de universiteit samenwerkt met het GO! 

Op het eSports-congres in Brussel wordt er ingegaan op prangende vragen rond gamen, al dan niet als sport. Verder lichten ze de toekomst van eSports voor het onderwijs en de maatschappij toe, een veld waarin de VUB al heel wat expertise opbouwde.

“De VUB is al geruime tijd voortrekker van onderzoek naar dit soort videogames. Vorig jaar riepen we zelfs een Expert Class in Esports Management in het leven, dat zich focust op de commercieel-economische invalshoek van de gamingsector. eSports zijn dan ook veel meer dan enkel maar een game.”, aldus Evert Zinzen, decaan van de faculteit Lichamelijke Opvoeding en Kinesitherapie aan de Vrije Universiteit Brussel.

VUB-Professor fiscaliteit Michel Maus en mede-organisator van het congres vult hierop aan: “Momenteel genereert eSports al opbrengsten van 780 miljoen euro per jaar. Volgens voorspellingen zal dit snel tot over het miljard gaan. Maar die snelle groei roept bijgevolg heel wat vragen op, onder meer op het gebied van marketing, sponsoring, rechten, verzekeringen, financiering en HR-beleid.”

eSports als sport, als verslaving, als STEM

Rond eSports blijven ook maatschappelijke bezorgdheden hangen, zoals op het gebied van stoornissen, opvoeding en inclusie. Tijdens het eSports-congres behandelen experten uit het academische, zakelijke en educatieve veld die zaken uitvoerig via lezingen. Onder andere VUB-bewegingswetenschapper Evert Zinzen spreekt over de vraag of eSports effectief als ‘sport’ beschouwd kunnen worden. VUB-professor psychiatrie en medische psychologie Frieda Matthys heeft het over gamestoornissen en VUB-professor menselijke fysiologie Romain Meeusen licht de impact van eSports op de menselijke gezondheid toe.

Daarnaast zoomt het congres in op de maatschappelijke en culturele kansen die videogames opleveren, en op hoe ze tot positieve gedragsverandering kunnen leiden. Zo wordt er uit de doeken gedaan hoe videogames meer jonge meisjes naar het STEM-onderwijs kunnen leiden, en er staat men stil bij vragen als ‘Moeten videogames een verplicht onderwijsvak worden?’