Op het congres van de International Association of Maritime Economists (IAME) in het Zuid-Koreaanse Busan verkozen de leden professor Elvira Haezendonck met bijna twee derde van de stemmen tot nieuwe voorzitter. Elvira Haezendonck is hoogleraar duurzame strategie aan de Vrije Universiteit Brussel (VUB). Zij is ook gastprofessor aan UAntwerpen en Erasmus Universiteit Rotterdam. De Secretary functie van IAME wordt ook door een VUB’er waargenomen, namelijk door professor Michaël Dooms. Vlaanderen, en VUB in het bijzonder, had al langer voet aan grond bij de organisatie, en organiseerde het congres in Mombasa, Kenia, voor IAME, om zo ook het Afrikaanse continent meer in de associatie te betrekken.

Haezendonck: “Dit is niet alleen een belangrijke academische eer, maar ook een primeur. In het dertigjarige bestaan van de vereniging ben ik de eerste vrouwelijke president. We zouden dit vandaag eigenlijk niet meer in de verf moeten zetten, maar we stellen hiermee echt een voorbeeld naar de maritieme businesscommunity, want ook ook de Council en de vicepresidenten van IAME zijn gender-balanced.”

In haar inaugurale speech op de algemene vergadering, dankte Haezendonck haar voorgangers Thanos Pallis (Universiteit Athene) en Jan Hoffman (UNCTAD Zwitserland):

“Ze laten grote schoenen na om te vullen, maar gelukkig heb ik grote voeten die me zelfvertrouwen geven. Met de Council gaan we de uitdaging aan om onze organisatie verder te professionaliseren.”

Het mandaat van de voorzitter loopt van 2022 tot 2024. De IAME werd in 1992 opgericht en groeide uit tot een gevestigde waarde van en voor maritieme onderzoekers wereldwijd. De vereniging is verbonden aan de leidende academische tijdschriften Maritime Policy & Management en Maritime Economics & Logistics en onderhoudt goede contacten met onder meer de VN, IMO en andere organisaties en bedrijven in de maritieme wereld.