De student-ingenieurs van het VUB Racing-team, dat de Vrije Universiteit Brussel vertegenwoordigt, geven opnieuw een eigen interpretatie van hoe de studenten motorsport eruit ziet. In een domein dat gedomineerd wordt door koolstofvezel, stuurt het VUB Racing-team innovatie in een nieuwe richting, één die gedreven wordt door duurzaamheid, zelfredzaamheid en vooruitstrevende techniek. 

Formula Student-wedstrijden zijn technische events waaraan zo'n 500 teams van over de hele wereld deelnemen. VUB Racing werd in 2018 opgericht aan de VUB. Het afgelopen jaar heeft het VUB Racing-team zich nog meer toegelegd op duurzaamheid met de bouw van een elektrische racewagen die grotendeels is gemaakt van biocomposieten op basis van vlas.

Anton Haes, Zoë Allen en Yorick Vandam, teamleden van het seizoen 2024-2025, vertellen meer over hun werk van het afgelopen jaar.

Vlasvezels in plaats van koolstofvezel?

In tegenstelling tot koolstofvezel, die zeer energie-intensief zijn om te produceren en bijna onmogelijk te recyclen, zijn vlasvezels volledig biologisch afbreekbaar en stoten ze tijdens de productie 37 keer minder CO₂ uit dan traditionele koolstofvezels. Vlasvezels zijn volledig biologisch afbreekbaar bij 300 °C. Door vlas te gebruiken, bevorderen we een cultuur van innovatie binnen ons team”, zegt Anton, de teammanager.

De innovatie gaat verder dan alleen materiaalvervanging: vlas wordt geïntegreerd in het aerodynamische pakket van de auto en waar mogelijk ook in andere behuizingen. Voor een project dat een evenwicht moet vinden tussen gewicht, sterkte en veiligheid, is het gebruik van natuurlijke vezels door VUB Racing zowel technisch gedurfd als ecologisch zinvol.

“Bouwen, niet kopen”-filosofie

We proberen zoveel mogelijk onderdelen zelf te maken in plaats van ze te kopen. Dit jaar bouwen we ook onze eigen tandwielkasten; dat is één van onze onderzoeksprojecten dit jaar. Dankzij dit onderzoek kunnen we een compactere en krachtigere aandrijving in onze toekomstige racewagens integreren”, legt Anton uit.

Deze doe-het-zelfmentaliteit strekt zich uit over de hele auto: het chassis, de aerodynamica en de elektronica worden bijvoorbeeld allemaal in eigen huis ontworpen en gebouwd. In het FabLab van de VUB gebruiken de studenten 3D-printing, lasersnijden, lassen, waterstraalsnijden, frezen en solderen om hun ontwerpen tot leven te brengen.

Meer dan alleen ingenieurswerk 

Wat het VUB Racing-project zo bijzonder maakt, is hoe het studenten omvormt tot leiders. Het project wordt volledig beheerd door zo’n 41 studenten uit de verschillende studeerrichtingen zoals ingenieurswetenschappen, taal- en letterkunde, informatica en economische wetenschappen. Ze zijn onderverdeeld in subteams voor mechanische, elektrische, aerodynamische, autonome en communicatietaken. Bovendien is het een multinationaal team, met studenten uit België, Griekenland, Duitsland, India, Maleisië, etc. 

Zoë Allen is één van die niet-ingenieurs. Ze studeert communicatie aan de VUB en beheert de sociale media van VUB Racing: “Ik ben lid geworden omdat F1 me interesseert. Ik ben opgegroeid met mijn vader die ernaar keek, en toen ik hoorde over VUB Racing, leek het me een geweldige kans om te leren en ervaring op te doen omtrent een onderwerp waar ik van hou.”

Anton vult aan: “Als lid van het VUB Racing-team krijg je leidinggevende taken, zoals het aansturen van subteams en het coördineren van projecten. Het heeft me geholpen essentiële vaardigheden te ontwikkelen, zoals het nemen van beslissingen, timemanagement en het motiveren van anderen om een gezamenlijk doel te bereiken.”

Deze nadruk op autonomie en teamwork weerspiegelt de bredere filosofie van de universiteit: onderwijs als een praktijkgericht, collaboratief proces dat verder reikt dan het klaslokaal.

VUB Racing team at Silverstone

De uitdagingen en verrassingen van dit jaar 

Het team nam deel aan nieuwe wedstrijden in het Verenigd Koninkrijk en Italië, waar niet alleen de grenzen van de auto op de proef werden gesteld, maar ook het aanpassingsvermogen en uithoudingsvermogen van de studenten.

Budgetbeperkingen en strakke academische schema's blijven hindernissen, maar er waren ook verrassingen, legt Yorick Vandam uit: “De wedstrijd in Silverstone in het Verenigd Koninkrijk was een groot succes; het is voor het eerst in de geschiedenis van VUB Racing dat we door de inspectieronde zijn geraakt en daadwerkelijk konden deelnemen aan het dynamische evenement: de endurance. Dit was ons belangrijkste doel voor dit seizoen, dus we zijn erg trots!”

Wat houdt het ‘endurance’-event in? 

"De auto moet 22 ronden rijden op een parcours van 1 km dat is gemarkeerd met kegels. Het doel is om het hele event zo snel mogelijk af te ronden, zonder de kegels omver te rijden, of in ieder geval zo weinig mogelijk. Er is ook een efficiëntieaspect waarbij punten worden toegekend op basis van het energieverbruik. Om het in perspectief te plaatsen: 23 van de 59 auto's zijn geslaagd voor de Britse keuring. En wij waren een van hen!"

Het belang van VUB Racing 

Het werk van het team fungeert als een broedplaats voor jonge ingenieurs die binnenkort aan de slag gaan in de auto-, energie- en luchtvaartindustrie, niet alleen met theoretische kennis, maar ook met praktische expertise en leiderschapservaring. Voor dit jonge multinationale team is de race niet alleen een race naar de finish, maar ook één naar een duurzamere toekomst voor de motorsport zelf.

VUB Racing gaat niet alleen over het bouwen van auto's. Ze bouwen aan een generatie ingenieurs en leiders die klaar zijn om de wereld te hervormen met moed, creativiteit en een beetje vlas.

Meer over VUB Racing: WebsiteFacebookInstagram, en LinkedIn.