Sommigen noemen hem ‘Andy Beetroot’ omdat hij als eerste aantoonde dat bietensap de submaximale prestaties tijdens een inspanning positief beïnvloedt. Prof. toegepaste fysiologie Andrew (Andy) Jones kreeg op donderdag 20 april een eredoctoraat van de Vrije Universiteit Brussel. De inspanningsfysioloog en wereldvermaard expert inzake voeding bij duurinspanning gaf aansluitend een lezing over ‘Sub 2 hour marathon’. Prof. Jones heeft recent meegewerkt aan het Breaking2 Project waarbij hij Eliud Kipchoge begeleidde om de marathon in minder dan 2 uur te lopen.

Inspanningsfysioloog professor emeritis Romain Meeusen en professor Bart Roelands, leider van de onderzoeksgroep Menselijke Fysiologie en Sportkinesitherapie, hadden de  eer om proximi te zijn van Andrew Jones voor het eredoctoraat dat hij kreeg op voordracht van de Faculteit Lichamelijke opvoeding en Kinesitherapie aan de Vrije Universiteit Brussel. Hij kreeg deze voor zijn uitmuntende en baanbrekende werk op het gebied van sportwetenschappen en voeding.

VUB-profs Romain Meeusen en Bart Roelands lauweren eredoctor Andrew Jones

Internationale erkenning

Andrew Jones is professor toegepaste fysiologie aan de universiteit van Exeter in het Verenigd Koninkrijk.  Prof. Jones geniet internationale erkenning als vooraanstaand onderzoeker naar o.a. de oorzaken van inspanningsintolerantie bij gezonde mensen en mensen met beperkingen, de kinetiek van de respiratoire zuurstofuitwisseling tijdens inspanning, en inspanningsfysiologie en voeding voornamelijk bij duurinspanning.

Hij won meerdere wetenschappelijke prijzen en heeft ruime ervaring in de begeleiding van topatleten, onder wie Paula Radcliffe.

Andrew Jones ontving het eredoctoraat met een grote, dankbare glimlach. "Ik ben de Vrije Universiteit Brussel zo dankbaar dat zij mij een eredoctoraat hebben toegekend voor baanbrekende bijdragen in de ademhalings- en inspanningsfysiologie. Een dergelijke onderscheiding delen met grootheden als Nelson Mandela, Richard Dawkins, Jacques Cousteau en Eddie Merckx is natuurlijk absurd."

Eredoctoraten 2023

De VUB reikt op 1 juni nog vijf eredoctoraten uit aan baanbrekende wetenschappers en maatschappelijk geëngageerde persoonlijkheden. Het gaat om secretaris-generaal van Amnesty International Agnès Callamard, medeoprichter van Scholars at Risk (wetenschappers in gevaar) Robert Quinn, topwetenschapper internationaal recht Martti Koskenniemi, wiskundige Efim Zelmanov en econome Mariana Mazzucato (die op 1 juni niet fysiek aanwezig zal zijn). Het thema is Science and Freedom.