Elektrische auto’s veroveren de wereld, ook op de racecircuits. De studenten van VUB Racing bouwden een elektrische race car voor de Formula Student race-competitie. De VUB-studenten gaan resoluut voor innovatie, door honderd procent in te zetten op bio-composieten, een wereldprimeur binnen het Formula Student circuit. “De wagen onderscheidt zich door het materiaal dat we dit jaar gebruiken: vlasvezels”, zegt VUB-ingenieursstudent Alexis Salmon. “De productie van die bio-composiet zorgt voor een veel kleinere uitstoot van broeikasgassen, 37 keer kleiner dan de klassieke carbonvezels. Verder zijn ze biologisch afbreekbaar, waardoor ze een duurzaam alternatief zijn.”
“Traditioneel maakt de autosport gebruik van carbonvezels”, zegt Salmon, de teammanager bij VUB Racing. “De productie is enorm vervuilend, met een grote uitstoot. Het materiaal is bovendien erg moeilijk recycleerbaar. Voor recyclage heb je temperaturen nodig tussen 450°C en 700 °C, in een zuurstofvrije omgeving. De uitstoot bij de productie van vlasvezels is 37 keer kleiner en ze zijn volledig biologisch afbreekbaar na opwarming tot 300 °C. Door het gebruik van bio-composieten bevorderen we de cultuur van innovatie binnen ons team. Door de grenzen van duurzame technologie op te zoeken, worden onze leden aangemoedigd creatief te denken en nieuwe oplossingen te vinden. We worden geïnspireerd om te experimenteren, te vernieuwen en geavanceerde benaderingen te ontwikkelen. Dat komt niet alleen ons raceteam ten goede, maar draagt ook bij tot de duurzame praktijken van de industrie in het algemeen. Die mentaliteit van milieuverantwoordelijkheid reikt verder dan de grenzen van ons team en beïnvloedt onze beslissingen en acties gedurende onze hele professionele carrière.”
Net zoals in het verleden werd ook deze wagen onder het motto ‘Built not bought’ gebouwd. “Dat betekent dat we, in plaats van onderdelen aan te kopen, zo veel mogelijk van de wagen zelf proberen te maken”, zegt deputy teammanager en VUB-student Sam Dilmaghanian. “Dit jaar gaan we ook voor volledig zelfgemaakte motoren. Er zijn maar een handvol Formula Student teams die gek genoeg zijn om hun motoren zelf te ontwerpen en te fabriceren. Een nieuw jaar betekent een nieuwe uitdaging voor ons team: een betere motor ontwerpen en bouwen. Maar daar houdt het niet op. Ons chassis, onze batterij, de spoilers en diffusors worden allemaal zelf gemaakt. Dat is voor ons de essentie van Built Not Bought. Wij geloven dat het zelf ontwikkelen van elk onderdeel van de auto ons betere ingenieurs en dus een beter raceteam maakt.”
Er werken 36 VUB-studenten uit de faculteiten Ingenieurswetenschappen, Wetenschappen en bio-ingenieurswetenschappen, Letteren en wijsbegeerte, de Sociale wetenschappen en Solvay business school aan het project. “We zijn heel hard gericht op de technische aspecten waar zowel elektronica, mechanica als aerodynamica samenkomen”, zegt Salmon. “Maar er komt zoveel meer bij kijken. Zo hebben wij een student uit de opleiding Toegepaste taalkunde die zich bezighoudt met onze communicatie, studenten computerwetenschappen die werken aan ons zelfrijdend platform en handelsingenieurs die ons helpen bij het aantrekken van partners.”
De studenten werkten in het Fablab Brussels (VUB) aan de zelfgebouwde wagen. “We kunnen onderdelen voor de wagen zelfstandig maken met behulp van de aanwezige 3D-printers, lasercutters en freesmachines”, zegt Salmon. Zo doen de studenten de nodige ervaring op voor de arbeidsmarkt. De studenten zetten de theorie om in de praktijk, maar er is ook een focus op projectmanagement en teamwork. “Als lid van VUB Racing heb ik leiderschapsrollen kunnen opnemen, zoals het managen van subteams en het coördineren van projecten”, zegt ingenieursstudent en head mechanics Hendrik Heidbuchel. “Het heeft me geholpen essentiële leiderschapsvaardigheden te ontwikkelen, zoals besluitvorming, tijdsbeheer en het motiveren van anderen richting een gezamenlijke doel."
Formula Student is een internationale ontwerpwedstrijd voor ingenieursstudenten. “Met onze nieuwe wagen gaan we tijdens de zomer naar internationale racewedstrijden binnen de Formula Student races, om er de VUB te vertegenwoordigen”, zegt Salmon. “Dit jaar gaan we naar Nederland en Tsjechië.” Deelname is geen evidentie. De studenten worden eerst getest via quizzen waar wordt gepeild naar hun technische kunde. Een 200-tal teams werden op basis van de resultaten gereduceerd tot 40 teams. “Op de race in Nederland zullen binnen de elektrische klasse 40 universiteiten uit 9 verschillende landen deelnemen. Vorig jaar waren we in het midden van de Belgische teams geëindigd. Door de verdubbeling in teamleden hebben wij de sterktes van elk lid beter kunnen benutten. Zo hopen wij dit jaar beter te scoren en als beste Belgische team te eindigen.”