VUB-er Naomi Blomme (26) heeft het VUB Triatlon Team opgericht. Dat is een bijzondere vereniging, want ook mensen met een beperking zijn van harte welkom. Naomi is zelf slechtziende en vindt in de triatlon de perfecte uitlaatklep. “Eigenlijk zou het niet bijzonder moeten zijn dat mensen met een beperking zich bij een gewone sportclub kunnen aansluiten, maar juist heel normaal.”

Wat doe jij aan de VUB?

“Ik ben deeltijds praktijkassistent bij de Faculteit Recht en Criminologie en bereid daarnaast  vrijwillig een doctoraat voor over ‘disability rights’. Ze onderzoekt de rechten van personen met een beperking in België met betrekking tot toegankelijkheid in het algemeen en in het bijzonder met betrekking tot sport.”

Je hebt zelf een visuele beperking.

“Door mijn aangeboren aandoening ben ik slechtziende. Waar mensen met een goed zicht iets al op tien meter kunnen lezen, kan ik dat pas vanaf een meter. Daarnaast heb ik ook geen dieptezicht. Wat de coördinatie natuurlijk niet bevordert.”

Het weerhoudt je niet om te sporten.

“Vanaf mijn twaalfde, tot ik begon aan de universiteit, heb ik goalbal gespeeld in het nationaal damesteam. Goalbal is een balsport die wordt beoefend door personen met een visuele beperking. Twee gemengde teams van drie spelers nemen het tegen elkaar op. Elke speler draagt daarbij een geblindeerde skibril en in de bal zit een belletje. Je scoort doelpunten door de bal over de grond in het doel van de tegenstander te rollen. De verdedigers van de tegenpartij proberen de bal tegen te houden met hun lichaam.”

Wanneer ben je begonnen met de triatlon?

“Ik ben een goed jaar geleden begonnen met mijn voorbereiding voor een eerste kwarttriatlon. Maar toen stuitte ik direct op het probleem dat ik begeleiding nodig heb om die sport te kunnen beoefenen. Natuurlijk kan ik alleen trainen op fietsrollen en ook op de VUB-atletiek baan kan ik zelfstandig uit de voeten. Dankzij de VUB-sportdienst heb ik de mogelijkheid om één keer per week een baan te huren waarin ik alleen kan zwemmen. Maar een triatlon vindt altijd in een onbekende omgeving plaats, waar ik voor elk onderdeel een begeleider nodig heb.

Gelukkig vond ik medewerkers van de universiteit bereid om me te begeleiden bij de City Triatlon Leuven in mei van dit jaar. Hanne Desmet, huisarts bij de Universitaire Groepspraktijk VUB om te zwemmen, Dirk Aerenhouts, professor aan de Faculteit Lichamelijke Opvoeding en Kinesitherapie om te fietsen en directe collega Eline Labey, om te lopen. We hebben een mooie tijd neergezet.”

Toen hebben jullie ook besloten een VUB Triatlon Team op te richten?

“Klopt. We waren door omstandigheden allemaal verbonden aan de VUB en vonden het een mooie gelegenheid om de sport met meer collega’s te gaan beoefenen. VUB-ers die aan de triatlon doen, of eraan willen beginnen, kunnen zich aansluiten. Heel erg welkom. Daarnaast zoeken we ook begeleiders voor mensen met een beperking. Dat kunnen ook mensen zijn die maar 1 onderdeel van de triatlon beoefenen. Het motto van het VUB Triatlon Team is ook ‘ Leave No One Behind’

Een derde groep mensen die we willen aantrekken, zijn VUB-teams. Je kunt bij veel kwarttriatlons tegenwoordig ook met een team deelnemen. Elke deelnemer doet dan zijn eigen onderdeel, waardoor het een soort estafette wordt. Wij dagen alle diensten en faculteiten uit om zo’n team op te richten.”

VUB Triatlon Team, tandem

Hoe pak je een triatlon in de praktijk aan met een visuele beperking?

“Met elastiekjes en een tandem. Bij het zwemmen ben ik namelijk met de begeleider verbonden via een soort elastiek. Door de spanning op dat elastiek voel ik of ik in de juiste richting ga, of dat ik aan het afwijken ben. Bij het fietsen gebruiken we een tandem. De piloot stuurt en doet de versnellingen. En natuurlijk – alsjeblieft – hij remt. Lopen werkt eigenlijk hetzelfde als zwemmen. Met een elastiek in de hand of om de middel ben je met de begeleider verbonden. Wat je zwemmend niet kunt, maar lopend wel: je kunt ook mondelinge instructies krijgen. ‘Pas op voor de kuil, een struik met scherpe naalden of smal pad.’ Daarnaast voorziet de begeleider mij ook van de nodige beschrijving over de omgeving en supporters. Heel fijn hoor, kan ik zeggen.”

Sporten voor mensen met een beperking, psychische kwetsbaarheid of chronische aandoening noemen ze g-sport. Hoe belangrijk is g-sport voor je?

“Onmisbaar. G-sport is voor mij het moment dat ik me volledig kan ontspannen, mijn hoofd leeg maken en me mentaal voorbereiden voor de volgende werkuren en mijn doctoraatsonderzoek. Als ik dat niet kan, dan word ik ambetant. Voor mij is het de manier om mijn zinnen te verzetten. Iemand anders zit misschien in de zetel, ik kan dat niet.”

Wil je meer weten of sta je te popelen om je aan te sluiten bij het VUB Triatlon Team, stuur een mailtje naar vubtriathlonteam@gmail.com