Uit recente onderzoeksdata blijkt dat 1 op 3 VUB-studenten moet werken om studies en levensonderhoud te kunnen betalen. Vandaag telt de VUB 29% beursstudenten waarvan we weten dat hun financiële situatie kwetsbaar is. De jongste inschrijvingen leren ons dat bijna de helft van de studenten aangeeft te willen werken tijdens hun studies, zeer vaak omdat het moet.

Armoede is vaak onopgemerkt maar overal rondom ons aanwezig. Heel subtiel: een student die schijnbaar verstrooid een lunch overslaat maar eigenlijk geen leefgeld meer heeft. Of een student die zijn of haar laptop toevallig op kot vergat, maar er in feite geen kan betalen. Op onze campussen is dat niet anders. Precies daarom schakelt het VUB Caroline Pauwels Noodfonds voor studenten dit jaareinde een versnelling hoger.

Het Noodfonds van rector Caroline Pauwels werd vorig academiejaar gelanceerd en ondertussen is er dankzij alumni, Fellows, VUB-sympathisanten en medewerkers maar liefst â‚¬250.000 opgehaald. Hiermee wordt er financiële, materiële, sociale en psychologische steun geboden aan studenten die het moeilijk hebben en waarvoor de reeds bestaande voorzieningen onvoldoende zijn of niet toegankelijk. Zo hoopt rector Caroline Pauwels in samenwerking met de VUB Foundation meer studenten de kans te kunnen geven om hun talenten te ontwikkelen.

U kan dit eindejaar mee het verschil maken. Surf naar www.donate.vub.be, kies het bedrag dat u maandelijks wil schenken en word #StudentenSponsor. Met uw maandelijkse gift helpt u de VUB om duurzaam te investeren in laptops, huisvesting, leefgeld, maaltijden, psychologische hulp en sociale projecten voor studenten. Een laag maandelijks bedrag is voor u misschien een kleine moeite, maar maakt voor onze studenten een wereld van verschil. Stel dat u maandelijks 10 euro zou geven? Dat kost u als studentensponsor – na fiscale aftrek –  slechts 20 eurocent per dag.

Wenst u liever eenmalig te schenken per overschrijving? Dat kan op het rekeningnummer BE51 0013 6779 3562 van de VUB met vrije mededeling ‘GIFT FO7’. Giften vanaf €40 zijn fiscaal aftrekbaar en u ontvangt in 2022 één fiscaal attest voor de totale som van uw giften, waarmee u 45% van uw giften recupereert.

‘Investeren in talent is de beste manier om onze samenleving en economie duurzaam te verzekeren van innovatie en ontwikkeling’, vertelt Isabelle Marneffe, directeur bij de VUB Foundation. ‘Wat u geeft aan de VUB krijgt u terug, is daarom niet toevallig onze slogan.’ De VUB Foundation werft filantropische fondsen op basis van de overtuiging dat élke gift maatschappelijke return krijgt. Iedere bijdrage steunt onderwijs, onderzoek, innovatie of het patrimonium van de VUB. De kennis en inzichten die daaruit ontstaan, vloeien terug naar de samenleving.

www.donate.vub.be