Maak met jouw onderzoek het verschil voor een non-profitorganisatie!

Studenten, onderzoekers en non-profitorganisaties samenbrengen om een duurzame samenwerking te realiseren. En dat op basis van wetenschappelijk onderzoek voor het maatschappelijk belang. Dat is de grootste uitdaging van de Wetenschapswinkel. En daar heeft het project jou, als VUB’er, hard voor nodig!

Wetenschaps-watte?

De Wetenschapswinkel is een initiatief van de VUB,UAntwerpen en KU Leuven dat ondersteuning biedt aan non-profitorganisaties via wetenschappelijk onderzoek. Als deelnemer aan de Wetenschapswinkel voer je zo’n onderzoek uit (studenten) of treedt je op als begeleider (academisch personeel). Dat kan in het kader van een (groeps)project binnen een opleidingsonderdeel, een eindwerk (bachelor- of masterproef) of vanuit je eigen onderzoeksinteresse.

Maar het kan ook omgekeerd: als je zelf werkt aan een maatschappelijk relevant project, ben je eveneens meer dan welkom bij de Wetenschapswinkel voor wetenschappelijke ondersteuning.

De Wetenschapswinkel brengt student en begeleider in contact met de partnerorganisatie en treedt op als facilitator en bemiddelaar. Samen gaan we op zoek naar antwoorden op wetenschappelijke vragen die bijdragen tot de werking van de organisatie en vaak een plaats krijgen in beleidsnota’s, -brieven en -adviezen. Gedaan met onderzoeken die bestoffen in de schuif, hello onderzoek met een grote maatschappelijke impact!

Wetenschaps-win-win!

Het project is zowel voor studenten als voor onderzoekers of docenten een echt win-win-verhaal. Zo beantwoord je als student de onderzoeksvraag in samenwerking met de organisatie en doe je daardoor een zeer relevante onderzoekservaring op. Als ervaren onderzoeker of docent begeleid je de student in dat proces en bouw je een sterk en onbetaalbaar netwerk op voor je eigen onderzoek of lespraktijk. Zowel als student als begeleider zorg je bovendien voor onderzoeksresultaten die meteen bruikbaar zijn voor de maatschappelijke partners. Het is dus een echte win-win voor iedereen die meedoet!

De databank van de Wetenschapswinkel vormt het platform waar alle betrokken elkaar in eerste instantie ontmoeten. De partnerorganisatie kan daar vragen indienen; de student, docent of onderzoeker kan zich aanmelden bij interessante topics en de Wetenschapswinkel doet de rest.Twijfel dus niet en neem deel aan dit project!

Meer info

Vacature

Jij bent…
  • Een student/onderzoeker/docent
  • Kritisch
  • Enthousiast
  • Communicatief
  • GeĂ«ngageerd
  • Gebeten door maatschappijbetrokken onderzoek!

What’s in it for you?
  • Je draagt actief bij aan het versterken en vergroten van de betrokkenheid van de VUB op de samenleving
  • Je bouwt een onbetaalbaar netwerk op
  • Voor onderzoekers en docenten: jouw research en lespraktijd worden verrijkt door unieke input vanuit het werkveld
  • Voor studenten: je vergroot je (wetenschappelijke) kennis, leert die toepassen in een real-life context en bouwt aan je communicatieve vaardigheden

Projectleider: Freija Poot en Brecht Van der Schueren

E-mail: Freija.Poot@vub.be en Brecht.rik.Van.der.Schueren@vub.be

*Als Urban Engaged University roepen we onze VUB-community op om mee te bouwen aan een betere wereld via maatschappelijk engagement. Op het platform “De Wereld Heeft Je Nodig”  verzamelt de VUB maatschappelijk zinvolle projecten, waar studenten, medewerkers, alumni en sympathisanten rond kunnen samenwerken. Deze projecten vertegenwoordigen de universiteit niet. De initiatieven en communicatie zijn voor rekening van de organisatoren van het project, en vertolken geen standpunt van de universiteit.