Over de leerstoel

Kanker komt steeds vaker voor, maar gelukkig is dat minder vaak een doodvonnis. Deze positieve evolutie doet de aandacht voor de levenskwaliteit van de groeiende groep chronische patiënten toenemen. De leerstoel Andullation Care Research, opgericht in 2018, spitst zich toe op onderzoek naar het verhogen van de levenskwaliteit van kankerpatiënten.

Onze maatschappij worstelt met het gebrek aan mogelijkheden voor de opvang en opvolging van patiënten met langetermijneffecten en late effecten van kanker. Samen met partner Home Health Products bekijken prof. dr. Nele Adriaenssens en haar team hoe andullatietechnologie veel voorkomende complicaties bij kankerbehandelingen (zoals pijn, stress, slapeloosheid en lymfoedeem) kan verlichten of zelfs vermijden.

De leerstoel maakt deel uit van de faculteit Lichamelijke Opvoeding en Kinesitherapie.

Andullatietherapie

Andullatie is een nieuwe biofysieke therapie waarbij vaste patronen van mechanische trillingen gecombineerd worden met willekeurig veranderende frequentie en amplitudo (stochastische frequentie en amplitudo modulatie), dikwijls samen toegepast met infrarode warmte.

Patiënten moeten hiervoor op een speciaal ontworpen toestel liggen zodat de trillingen diep in het lichaam kunnen dringen. Uit eerder wetenschappelijk onderzoek bleek dat deze therapie succesvol pijn bestrijdt en een positief effect heeft op de gezondheidstoestand. Een onderzoek, uitgevoerd aan de VUB en bekroond met de Isidor Caplan prijs, toonde eveneens aan dat andullatie de bloedcirculatie en lymfestroom op significante wijze stimuleert.

Ontdek al onze actieve leerstoelen

Details over deze academische leerstoel

Faculteit: Faculteit Lichamelijke Opvoeding en Kinesitherapie
Type leerstoel: Innovatie